Crestron ger sig in i armaturbranschen med nytt LED sortiment

Crestron ger sig in i armaturbranschen med nytt LED sortiment

Crestron, världsledande tillverkare inom integrationsprodukter, lanserar sitt första sortiment av armaturer, CLED.
- Vi är stolta över att få lansera vår första armaturserie, detta efter en längre tid av forskning och utveckling, säger Terry Haynes från Crestrons Lighting and Control team.

Resultatet är ett innovativt sortiment av LED-armaturer som efterliknar den mjuka ljusregleringskurvan, färgtemperaturen och ljusflödet av en halogenlampa. CLED har 70 000 timmars brinntid, vilket överträffar de flesta jämförbara lågenergiarmaturer. Sortimentet består av LED-belysning för olika typer av installationer i både privat och offentlig miljö: downlights, spotlights och uplight i olika färger och material. För att understryka kvalitén på LED sortimentet ger Crestron 5 års garanti på sina armaturer och 2 år på nätdelen.

- Vårt fokus hos Crestron ligger på integrerade lösningar, så för vår första lansering av armaturer ville vi fullända beteendemönstret mellan en LED-ljuskälla och dess kontroll, särskilt vid ljusreglering. Det är något som jag tycker att vi har gjort på ett framgångsrikt sätt, säger Terry Haynes.

CLED konceptet är enkelt och ljusreglering av LED har varit en gråzon alltför länge. Underpresterande, problematiska efterinstallationer har tvingat branschen att förlita sig på onödiga kontrollmetoder.
För 5-10 år sedan skulle ljusdesigners kunna förlita sig på den ljuskällan de arbetade med och halogenlampan användes i överflöd. Halogenlampan skapar ett skarpt vitt ljus och smidig ljusreglering ner till en varmare färgton för att skapa stämning. Crestrons nya CLED:s är anpassade för en mer problemfri och säker anläggning, vilket även är en mer kostnadseffektiv lösning för slutanvändaren.

- Terry Haynes har utvecklat ett CLED sortiment som är utformat för att fungera med Crestrons bredare portfölj av belysningsstyrenheter, dimmers och strömbrytare. De är även integreringsbara till Crestrons produkter inom fastighetsautomation inklusive ljud, bild, värme och ventilation, säger Mark Tallent, International Lighting and Building Controls Product Manager.

CLED fungerar lika bra i hemmet som i offentliga miljöer och hela sortimentet tillämpar bra färgåtergivning. Modellerna finns även som brandtestade och med hög IP-klassning. Motsvarande urval av knappsatser och touchpaneler med modernt och diskret utseende tillsammans med armaturerna erbjuder flexibiliteten att arbeta med valfritt antal inredningssystem.

- När integratörer och deras kunder börjar se belysning som en del av ett komplett ritningsunderlag så har Crestron potential till att göra stora energibesparingar. Detta utöver det som uppnås genom en LED-belysning, genom att integrera en rad olika tekniker i ett och samma styrsystem, säger Mark Tallent.

Crestron
I över 40 år har Crestron varit världsledande tillverkare av avancerade styrsystem för kontroll och automation. Genom att erbjuda integrerade lösningar för att kontrollera ljud, bild, belysning, energi och övervakning effektiviserar Crestron tekniken och förbättrar livskvaliteten i kommersiella byggnader, universitet, hotell, sjukhus och bostäder.

För mer information besök www.crestron.eu

Camilla Johannesson, marknadsassistent
+46 54 555175, camilla.johannesson@specialelektronik.se

Special-Elektronik AB grundades 1970 och är idag en ledande B2B teknikleverantör inom mötesteknik, smarta hem, och kabel-TV/fiberoptik. Vi erbjuder teknik från de främsta leverantörerna i världen och vår ambition är att alltid hålla en hög teknisk kompetensnivå. Huvudkontoret är beläget i Karlstad med lokala säljkontor i Stockholm, Malmö, Halmstad och Göteborg.
Special-Elektronik AB är verksam på den skandinaviska marknaden och har idag 35 anställda.