Exporterar hoppande brickor till USA

”-Detta kan man verkligen kalla ’hoppfullt”! Det säger Olov Nylander, specialeffektsteknikern som nu tillverkar och säljer tusentals ’hoppande brickor’ till amerikanska företag. Brickorna förses med företagens logotyp och delas ut på mässor, eller som visitkort till trollkarlar, entertainers eller andra som vill bli särskilt ihågkomna.

Olov som varit förtagare sedan 1986, såg de hoppande brickorna redan under 1980-talet. Brickorna  såldes av ett företag i New Jersey och Olov köpte och sålde vidare till kunder i Umeå, där han bodde. Plötsligt avled dock tillverkaren - och trots att många försökte starta upp verksamheten med tillverkarens maskiner, var det ingen som lyckades och maskinen såldes som skrot.

Under tiden startade Olov sitt företag, Special Effects. Han byggde specialeffekter till flera långfilmer och har arbetat på bl.a. Poltergeist 2, Avgrunder, Drömkåken och massvis av reklamfilmer.  Hela tiden funderade han på de hoppande brickor, som var tillverkade av sk ”bimetall”, dvs som en termostat. Han tänkte att han borde väl kunna lösa denna tekniska utmaning, när han nu ansåg sig vara så kreativ i sitt vanliga yrke. Eftersom ingen annan tycktes saluföra brickorna tog han ständigt små steg för att lära sig mer om de fysikaliska principerna för att få brickor att hoppa.

”-Världens roligaste termostat” kallar Olov den. ”-Brickan böjer omärkligt sig när man håller den mellan fingrarna, och man lägger den då på bordet. När brickan svalnar av, snäpper den till och hoppar uppemot en meter upp i luften”, berättar Olov. ”Du kan tänka dig vilken bra reklambärare detta är, för alla teknikintresserade vill visa den för likasinnade. Och så börjar diskussionerna om hur den kan hoppa, hur fördröjningen sker och hela tiden stirrar personerna på logotypen på brickans översida.

Helt lätt att lösa problemet har det dock inte varit. Närmare 20 år av funderande, stanstillverkning, materialprover, studerande av termoexpansionstabeller, samtal med svenska materialexperter, etikett-tillverkare och andra listiga människor har Olov behövt träffa för att lösa hur man får plåtbrickor att hoppa. Men det är en perfekt produkt att skicka över världen, eftersom man får plats med hundratals i ett vanligt brev. Och nu finns det bara en tillverkare i hela världen av denna nischade produkt.

”Jag har nog världens charmigaste kunder”, säger Olov. ”Det kommer varje vecka e-post från tacksamma människor i 40-60-årsåldern som har behållit en hoppande bricka - eller ”jumping disc” som de kallas där - från sin egen barndom. Nu har de blivit egna företagare själva och vill sprida sitt företagsnamn på en ovanlig presentreklam.”

Verkstaden är fullproppad med mystiska mojänger och ser verkligen ut som en uppfinnarverkstad med en salig blandning av maskiner, pysande apparater och skakande bord för att produktionen av de logotypförsedda hoppande brickorna skall hållas igång. Numera arbetar Olov som varumärkesutvecklare på dagtid, men han har svårt att tänka sig en roligare fritidssyssla än att exportera hoppande brickor åter till det land där han en gång köpte dem från.

• olov nylander
  • jumping disc
  • hoppande bricka
  • bimetall

Special Effects har sedan 1986 löst tekniska problem för film, teater och filmindustrin. På senare tid har Special Effects löst produktionsproblem, byggt prototyper och löst "normala" industriproblem då företaget använder kreativitet och ett annorlunda synsätt för att finna udda lösningar på ovanliga problem.

Olov Nylander

Presskontakt Ägare 070-339 18 01