Sparc Group närmar sig miljardomsättning efter två nya förvärv

Sparc Group närmar sig miljardomsättning efter två nya förvärv

Sparc Groups framfart på marknaden går ingen förbi. När bolagsförvärv trettiosju och trettioåtta presenteras närmar sig koncernen miljardomsättning med endast ett drygt år sedan starten.

Under torsdagen stod det klart att Sparc Group förvärvar El & Reglerteknik AB och Berghs Rörteknik AB. De båda verksamheterna som känner till varandra sedan tidigare ska nu verka inom samma koncern.

- När affären var klar fick vi veta att vår branschkollega El & Reglerteknik bara några timmar tidigare hade skrivit på papperna. Det blev en positiv överraskning säger Anders Berg, VD på Berghs Rörteknik.

För Sparc Group innebär det att man stärker sin position i Stockholmsregionen med två nya förvärv inom el och VVS. Bolag som blivit uppvaktade av andra köpare sedan tidigare.

- Vi tror på människor, och människor tror på oss. Det är anledningen till att flera bolag väljer Sparc före andra aktörer säger Erik Björklund, grundare och VD.

Bolaget närmar sig nu en miljard i omsättning och målet är att passera två miljarder under 2023. En expansiv men medveten tillväxtstrategi menar Erik.

- Vi ser en stor kompetens- och resursbrist i branschen, och den kommer inte att minska. I slutänden är det aktören som har resurserna som kan vinna projekten säger Erik.

För att behålla entreprenörsdrivet i bolagen och attrahera nya verksamheter till gruppen satsar man bland annat på ett eget utbildningsorgan som man kallar Sparc Academy. En akademi vars syfte är att utbilda den snabbt växande personalstyrkan i teambuilding, ledarskap, inspiration och personlig utveckling.

Med namnkunniga utbildningsledare som Nils van der Poel OS-guldmedaljören i skridsko, Karl Engelbrektsson arméchef, Pär Johansson grundare av Glada Hudik-teatern, samt entreprenörscoachen och Harrys grundaren Magnus Helgesson erbjuder man något som särskiljer sig i branschen.

- Vi vill skapa rätt förutsättningar för att attrahera framtidens kompetens till bolaget, det gör vi bland annat genom ett eget utbildningsorgan förklarar Erik Björklund.

Det är tydligt att bolaget sätter värde på den enskilda medarbetaren. Något som var avgörande vid en försäljning för både Anders och Håkan Karlström som är VD för El & Reglerteknik.

- Medarbetarna är det värdefullaste kapitalet vi har, därför väljer vi att bli en del av Sparc Group. Det gör att vi säkerställer långsiktighet för både bolaget och individen säger Håkan.

Berghs Rörteknik AB utgår från Hägersten och El & Reglerteknik AB från Uppsala med en gemensam omsättning på ca 30 miljoner under det senaste tolv månaderna.

- Vi kommer fortsätta hålla tempo i tillväxtresan och kan snart presentera nästa förvärv avslutar Erik.

Regioner

Sparc Group erbjuder installationsbranschens mest attraktiva, kompletta och hållbara helhetserbjudande inom VVS, el- tele- och datateknik samt lås, larm och passersystem.

Erik Björklund

Välkommen till Sparc Group!

Sparc Group