Anders Östlund och Alina Shynkar från Reppa AB.

Reppa lanserar hållbart koncept för uthyrning av verktyg med nytt kapital från DalaCapital

DalaCapital AB, som är ett helägt dotterbolag till Dalarna Science Park, investerar i företag i tidiga skeden genom så kallat såddkapital. Investeringarna görs i syfte att stötta det regionala näringslivet och bidra till hållbar utveckling och tillväxt i hela Dalarna. Nyligen beslutade sig DalaCapital för att investera i företaget Reppa AB från Falun. Reppa utvecklar en affärsmodell där de hyr ut verktyg genom skåp som placeras i gallerior, butiker och kontor.

‒ Vi är stolta över att ha fått kapital för att vidareutveckla vår vision om hållbar verktygsuthyrning. Med vårt smarta skåpsystem kan vi erbjuda en miljövänlig och effektiv lösning för privatpersoner och företag i Falun. Tillsammans med DalaCapital kan vi minska vårt ekologiska fotavtryck och främja en cirkulär ekonomi, säger Anders Östlund, vd för Reppa.

DalaCapital AB är ett helägt dotterbolag till Dalarna Science Park och har som mål att genom investeringar i nystartade, innovativa bolag bidra till att Dalarna får ett rikare företagande och en hållbar utveckling och tillväxt. Företagen som DalaCapital investerar i ska ha säte i Dalarna och vara i en tidig fas och kunna påvisa en stor potential. Investeringen i Reppa är DalaCapitals nionde sedan starten i januari 2021.

‒ Reppas affärsmodell bygger på cirkulär ekonomi, vilket lockar miljömedvetna kunder. Konceptets hållbarhet är en stor styrka och har redan visat sig i samarbeten med leverantörer, offentliga aktörer, investerare, lokalägare och konsumenter säger Angelica Ekholm, ordförande i DalaCapital och VD för Dalarna Science Park.

DalaCapitals investeringskapital kommer från Sparbanksstiftelsen Dalarna, Dalarnas Försäkringsbolag samt Region Dalarna.

‒ Marknaden för uthyrning av verktyg växer tack vare hållbarhetstrenden. Fler inser att det är bra både för miljön och ekonomin att hyra istället för att köpa. Reppas verktygsskåp på populära platser liknar Instabox och erbjuder flera fördelar, som ökad tillgänglighet, synlighet och minskad stöldrisk, säger Kjell Grundström, ordförande Sparbanksstiftelsen Dalarna.

För mer information vänligen kontakta:
Angelica Ekholm, ordförande DalaCapital, VD Dalarna Science Park
Mail: angelica.ekholm@dalarnasciencepark.se