Källslättenföreningen samlad när det är dags för den årliga slåttern

Pressinbjudan

Den 21 april kl 10.00 kommer Källslättenföreningen tilldelas ett Lokalt Stipendium under ett arbetsmöte på Källslätten.

Plats: Källslätten

Medlemmar i Förtroenderådet, Göran Andersson och Alf Tangnäs, Falun kommer finnas på plats för att dela ut stipendiet.

Passa på att besöka Källslätten och träffa de personer som i många många år arbetat ideellt med att göra Källslätten till vad det är idag. En oas med en stor mångfald av växter mm.

Mer information om Källslätten samt hur du hittar, på Källslättens webb, det är ca 600 m att gå från parkeringen: Välkommen till Källslätten!

Fakta om Källslätten

Naturskyddsområdet i Källslätten startar 1966 då restaureringsarbetet inleddes av ett gäng ungdomar från Borlänge. Detta för att bevara och skydda det rika växt- och djurlivet samt de kulturhistoriska värdena i området. Källslätten omfattar en variation av biotoper som ängsmarker, skogspartier och våtmarker, vilket bidrar till en hög biologisk mångfald.

I området finns även spår av äldre kulturhistoriska lämningar, som gamla odlingsrösen, stenmurar och traditionella byggnader. Dessa lämningar vittnar om människors långa historia av bosättning och bruk av marken i Källslätten.

Skyddet av Källslättens naturområde som sker på ideell basis, är viktigt för att bevara Dalarnas kulturarv och för att ge människor möjlighet att uppleva och njuta av naturen på nära håll. Området är populärt för rekreation, naturvandring och friluftsliv.

Förtroenderåd
Förtroenderåden ska föra en ständig diskussion med lokala banker i frågor som är aktuella, speciellt när det gäller samhällsengagemang. Arbetssättet är decentraliserat och förtroenderåden engagerar sig tillsammans med Swedbank.

Frågor: Lena Norrström, 0706150105
Göran Andersson, 0707695465

Lena Norrström

Presskontakt Kommunikation 0706150105

Vårt uppdrag

En stiftelse som främjar näringsliv, forskning/utbildning, idrott och kultur.

- Vara en resurs i kontakten mellan Swedbank och samhällsaktörer i Dalarna
- Inspirera och utbilda i sparbanksidén, såväl inom Swedbank som i det lokala samhället
- Verka för lokala bankstyrelser i Swedbank
- Vara en oberoende regional aktör som kan initiera och driva samarbeten