Trion på Dalapop: Pelle Andersson, Johan Berg och Daniel Olsson.

Möjlighet till expansion av Dalapop för att möta musikartisternas behov

Dalapop, med Daniel Olsson och Pelle Andersson som eldsjälar, har utökat till en trio tack vare stöd från Sparbanksstiftelsen Dalarna och Leksands Sparbank. Sedan starten 2017, har Dalapop framgångsrikt hjälpt musikartister i Dalarna att bli helprofessionella och skapat fyrtiofem nya musikföretag.

Behov av förstärkning uppstår då många artister närmar sig genombrott, vilket kräver extra tid. Den nya kollegan, Johan Berg, basist i bandet Xion, kommer att fokusera på att stärka lokal närvaro och stödja unga artister.

Dalapop är alltså en stödfunktion för både utövande band och artister samt producenter och arrangörer som vill ta nästa steg i utvecklingen och försörja sig på sin musik. Idén kommer ursprungligen från de regionala filmpoolerna så som Film i Väst och Filmpool Nord som har liknande funktion för film och Tv-produktioner.

Idag räknar man med att det finns en bra bit över 1000 artister och band i Dalarna med varierande engagemang.

Sparbanksstiftelsen Dalarna och Leksands Sparbank bidrar med 100 000 kronor per år i tre år för att stödja Dalapops arbete.

Dalapops insats är positiv och värdefull och har betydelse för både musikbranschen och Dalarnas utveckling.