Gå direkt till innehåll
På bild från vänster: Anton Leanderson Andréas, Folkärna folkfest, Elinne Leanderson, Folkärna folkfest och Johannes Kotschy, förtroenderåd Södra Dalarna.

Pressmeddelande -

Lokalt stipendium, till Folkärna folkfest för deras gedigna arbete för att få fler med att sprida intresset för folkmusik.

Folkärna Folkfest tillkom på initiativ av syskonen Elinne och Anton Leandersson Andreas för att öka intresse för folkmusik. Folkfesten arrangerades 2023 för femte gången. Under dessa år har artister medverkat med ambitionen att skapa en gränsöverskridande scen med lokal folkmusik, akustisk musik och världsmusik. Förutom att lyssna på musik arrangeras kurser i låtspel och folkdans. Även kurser för barn anordnas. Intresset och antal besökare ökar stadigt för arrangemanget som skapar en familjär stämning och närhet mellan artister och publik.

Lokala stipendier

Sparbanksstiftelsen Dalarna har olika förtroenderådsområden i Dalarna. Varje område kan besluta om lokala uppmuntringsinsatser genom lokala stipendier. De lokala insatserna ska ha bäring på sparsamhet, privatekonomi, näringsliv, forskning, utbildning, idrott eller kultur. Det går inte att söka stipendiet utan att förtroenderåden tillsammans med Swedbanks lokala kontorschef nominerar stipendiaterna och beslutar.

Lena Norrström

Presskontakt Kommunikation 0706150105

Vårt uppdrag

En stiftelse som främjar näringsliv, forskning/utbildning, idrott och kultur.

- Vara en resurs i kontakten mellan Swedbank och samhällsaktörer i Dalarna
- Inspirera och utbilda i sparbanksidén, såväl inom Swedbank som i det lokala samhället
- Verka för lokala bankstyrelser i Swedbank
- Vara en oberoende regional aktör som kan initiera och driva samarbeten