Lena Hedberg, Swedbank Mora, Helen Arnesson, Sparbanksstiftelsens förtroenderåd delar ut stipendium till Orsayrans ordförande Åsa Arvidsson och Janne Bäckman som en gång startade Orsayran applåderar.

40-åriga Orsayran prisades med Sparbankstiftelsens stipendium

Efter en 40-årig årligen återkommande aktivitet, fick Orsayran ta emot Sparbankstiftelsens Dalarnas stipendium på 15 000 kr.
Trots regnet så samlades många musiker för Orsayran den 10 juli.

Styrelsen applåderar tillskottet i kassan. "Högt på önskelistan står en fast scen" säger Katarina Gisslander, "detta ger oss även möjligheter att få hit fler musiker".
Bengt Eriksson från Kungsbacka är en av musikerna som deltagit den 40 åren. "Orsayran är det bästa som finns. Man kan spela med vem man vill och all sorts musik spelas. Jag är en av de 15 som fått en gul knapp, som talar om att jag varit med från början" säger Bengt.

Landshövding Helena Höij fanns också på plats för att dela ut fanor.

Orsayran

Under Orsayran, varje onsdag under juli månad, sammanstrålar musikanter och artister på gator och torg i Orsa centrum. Det fins något för alla, man hör allt från fioler och dragspel till hårdrock. Läs mer om Orsayran>

Motivering:

Årets pristagare har under 40 år varit en aktiv och viktig del av Orsas besöksnäring samt i allra högsta grad bidragit till Orsas starka musikprofil.
Orsayran har under alla år, i både ur och skur, skapat reseanledningar och unika musikupplevelser för såväl ortsbor, turister och musiker.
I fyra decennier, medan festivaler haft sina uppgångar och fall, har Orsayran hållit fast vid sin idé och vågat vara unika i sin utformning. Med ett stort ideellt engagemang från både den egna organisationen och musiker lyckas man år efter år skapa en folkfest tillsammans med alla besökare. Det ger liv till Orsa varje onsdag i juli på ett sätt som är ovärderligt!

Lokala stipendier delas ut av Sparbanksstiftelsens förtroenderåd.

Sparbanksstiftelsen Dalarna är en aktiv ägare i Swedbank och har som syfte att främja sparsamhet och lokal och regional utveckling i Dalarna. Stiftelsen har 5 st så kallade förtroenderådsområden ute i länet, som tillsammans med Swedbank varje år får dela ut Lokala stimulansstipendier.

Förtroenderåd
Förtroenderåden ska föra en ständig diskussion med lokala banker i frågor som är aktuella, speciellt när det gäller kultur, samhällsengagemang och utveckling. Arbetssättet är decentraliserat och förtroenderåden engagerar sig tillsammans med Swedbank.