Gunnar Eikeland ny ordförande i Sparbankernas Riksförbund

Gunnar Eikeland ny ordförande i Sparbankernas Riksförbund

Tisdagen den 28 maj samlades Sparbankernas Riksförbunds 57 medlemsbanker och 25 Sparbanksstiftelser i Malmö för den årliga Förbundsstämman. På stämman valdes ny styrelse och ordförande in.

Det var en enhällig stämma som valde in Sparbanken Nords ordförande Gunnar Eikeland som ny förbundsordförande. Göran Hedman avgick efter sex år som ordförande. Annika Helg, VD i Sparbanken Rekarne valdes in som ny ledamot. Övriga ledamöter fick nytt förtroende.

– Jag ser fram emot att arbeta med Gunnar i hans nya roll. Hans bakgrund från såväl VD-rollen i Sparbanken Nord som från tidigare ledande befattningar inom det privata näringslivet ger nya perspektiv som kommer att bidra starkt till Sparbankernas fortsatta utveckling, säger Björn Elfstrand, VD på Sparbankernas Riksförbund.

Om Sparbankernas Riksförbunds nya ordförande

Gunnar Eikeland är ordförande i Sparbanken Nord, en av Sveriges största Sparbanker. Han var VD för Sparbanken Nord mellan 2014 och 2023, och har varit medlem i styrelsen för Sparbankernas Riksförbund sedan 2016. Gunnar har en bred kunskap i bank- och finansrelaterade frågor och god insikt i den gröna omställningen som pågår i norra Sverige.

Som ny ordförande för Sparbankernas Riksförbunds styrelse ser Gunnar att den viktigaste frågan primärt är att leda styrelsens arbete samt säkerställa att Riksförbundet lägger fokus på de frågor som Sparbankerna prioriterar.

– En utmaning är att det har blivit allt svårare att driva mindre banker och det är därför viktigt att vara aktiv för att säkerställa mångfalden i banksystemet. Finanspolitiken behöver förstå och ta hänsyn till den goda kraft som finns i Sparbanksrörelsen samtidigt som Sparbankernas Riksförbund arbetar för att underlätta att driva små banker. Vi vill fortsätta värna om att hela Sverige ska leva och de personliga relationerna med våra kunder, för en sund ekonomisk frihet för alla. Sparbankerna har funnits i 200 år och vi finns för våra kunders nutid och framtid, säger Gunnar Eikeland, ordförande i Sparbankernas Riksförbunds styrelse.

Sparbankernas Riksförbunds styrelse

Gunnar Eikeland - ordförande Sparbanken Nord
Anna-Lena Edvardsson - vd, Sparbanken Tanum
Mats Hasselqvist - vd, Tjustbygdens Sparbank AB