SKI Bank 2024 visar att privatkunderna ger Sparbankerna högsta betyget. Källa: Svenskt kvalitetsindex

Sparbankerna upplevs som de mest hållbara bankerna när kunderna får välja

Återigen får Sparbankerna bästa betyg av sina privatkunder. Denna gång för hållbarhet. Det är Svenskt kvalitetsindex (SKI) som har tagit tempen på bankernas hållbarhet. Tidigare i veckan toppade Sparbankerna även i högst kundnöjdhet – både av privat- och företagskunder. Även den genomförd av SKI.

Sparbankerna toppar rankingen bland privatkunderna när det gäller bankernas hållbarhetsarbete. Företagskunderna placerar Sparbankerna som god tvåa i hållbarhet.

Svenskt Kvalitetsindex, som gör studien, noterar en ökande trend av hållbarhetens och samhällsansvarets betydelse, särskilt inom vissa kundsegment. För stora företag har bankens hållbarhetsarbete större betydelse, liksom för aktiva kunder med flera engagemang hos sin bank.

SKI:s hållbarhetsindex är baserat på kundernas upplevelser. Noterbart för året är att kännedomen markant har förbättrats bland privatkunderna där de ger Sparbankerna högst betyg.

– Det är mycket motiverande att vi tillsammans med övriga sparbanker även får toppbetyg av våra kunder inom hållbarhetsområdet. En stark och hållbar sparbank är ett stort värde för både platsen och kunderna, säger Anneli Sjömark, VD Sparbanken Nord.

Årets ranking visar att den lokala anknytningen är fortsatt viktig för kunderna. Även om begreppet hållbarhet kan ha olika betydelse, är betygen relativt jämnt fördelade mellan olika åldersgrupper, förutom bland de yngsta kunderna som tenderar att både vara mer informerade och ge sin bank högre betyg.

– Detta sporrar oss att fortsätta vårt viktiga hållbarhetsarbete. För samtidigt som sparbanksidén, med lokal närvaro och ett aktivt samhällsengagemang varit hållbar i 200 år, är vi också i början av den hållbarhetsresa vi vill göra med våra kunder, säger Erika Mattsson, chef Hållbarhet & samhälle Sparbanken Nord.

Läs mer om SKI Bank 2024

Sparbanken Nord har kontor i de tio kommunerna Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå, samt en hög digital närvaro med ett eget Digitalt kontor. Med en affärsvolym på 65 miljarder kronor och 200 medarbetare är vi en av landets största sparbanker och en betydande finansiell aktör i regionen där vi verkar. Som sparbank avsätter vi en betydande del av vinsten varje år till samhällsengagemang och hållbar utveckling i lokalsamhället.

Erika Mattsson

Chef Hållbarhet och Samhälle 0911 - 23 13 41