Samarbete mellan Sparbanken Nord och Youth Up North ska ge fler unga människor möjlighet att påverka sin hemort. Från vänster: Oliwer Karlsson och Helena Forsgren, Youth Up North och Erika Mattsson Sparbanken Nord.

Nytt samarbete ska ge unga ökat inflytande i hemkommunerna

Sparbanken Nord och Youth Up Norths nya partnerskap ger en unik möjlighet för kommuner i norra regionen att stärka ungas möjligheter att bo, leva och verka på platsen. Metoden är beprövad och har gett goda resultat. Målet är en levande landsbygd där unga har inflytande och är delaktiga.

– Vi vill skapa fler mötesplatser och bygga broar mellan unga människor och vuxna beslutsfattare, nyckeln är det samskapande. Det betyder mycket att Sparbanken Nord stöttar oss och satsningen Youth Up North att nå fler kommuner, unga och vuxna i den här ambitionen, säger Oliwer Karlsson, programchef Youth 2030 Movement.

– Vi har följt Youth Up Norths arbete och sett vilket fint resultat det gett på de orter som deltagit tidigare. Vi hoppas genom vårt samarbete kunna ge fler unga människor möjlighet att påverka sin hemort, säger Erika Mattsson, chef Hållbarhet o Samhälle Sparbanken Nord.

Hur skapar vi en levande landsbygd där unga vill leva och bo? Där unga känner meningsfullhet och har makt att påverka sitt lokalsamhälle? Det är, och har länge varit, en viktig fråga för Sveriges alla landsbygdskommuner.

Youth Up North är ett initiativ som startades 2020 av Familjen Kamprads stiftelse och Stenbecks Stiftelse, och drivs av den ideella föreningen Youth 2030 Movement. Syftet med Youth Up North är att öka ungas makt att påverka sitt lokalsamhälle, både på kort och lång sikt.

– När unga får ökat inflytande och känner sig delaktiga i sitt lokalsamhälle så är chansen större att man väljer att fortsätta bo där. Varannan svensk kommun minskar i invånarantal så för många kommuner är det här en överlevnadsfråga säger Helena Forsgren, processledare Youth Up North.

Under tre år har projektet varit aktivt i kommunerna Arjeplog, Boden och Dorotea med lyckat resultat. Den slutliga utvärderingen visar en ökad interaktion mellan unga och beslutsfattare, fler aktiviteter för unga och en ökad förståelse och tilltro till ungas kompetens bland tjänstepersoner och beslutsfattare. Dessutom har projektet bidragit till att bygga en långsiktig struktur så att de positiva effekterna håller över tid. Nu går arbetet vidare i fem nya kommuner i Norrbotten och Västerbotten.

Samarbetet med Sparbanken Nord innebär att Youth Up North nu anställer en extra resurs, engagemangsutvecklare, som ska arbeta med att stärka de kommuner i regionen som inte ingår i det ordinarie projektet. Det ska ske genom erfarenhetsutbyte, utbildning, idéverkstäder och hackathons. Rekrytering av den nya tjänsten pågår i skrivande stund. Samarbetet möjliggör även Northern Academy - en innovativ utbildningsinsats riktad till tjänstepersoner i offentlig sektor.

– Att få unga människor att vilja bo och verka i norra Sverige är en samhällskritisk fråga. Det är avgörande för att vi ska lyckas med allt vi står inför. Som regionens bank vill vi medverka till att stärka unga och ge dem möjlighet att påverka och göra sin röst hörd kring viktiga satsningar, avslutar Erika Mattsson.

Fakta Youth 2030 Movement
Youth 2030 Movement är en medlemsstyrd ideell förening som startades på initiativ av Stenbecks stiftelse. Youth 2030 Movement jobbar för en större och mer inkluderande demokrati. Mer information om föreningen kan du hitta på www.youth2030.se

Erika Mattsson, Sparbanken Nord: tel. 070-388 60 25
Helena Forsgren, Youth 2030: helena@youth2030.se

Sparbanken Nord har kontor i de tio kommunerna Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå, samt en hög digital närvaro med ett eget Digitalt kontor. Med en affärsvolym på 65 miljarder kronor och 200 medarbetare är vi en av landets största sparbanker och en betydande finansiell aktör i regionen där vi verkar. Som sparbank avsätter vi en betydande del av vinsten varje år till samhällsengagemang och hållbar utveckling i lokalsamhället.

Erika Mattsson

Chef Hållbarhet och Samhälle 0911 - 23 13 41