62% av unga mellan 18 och 24 år är mer oroliga över sin privatekonomi idag än för ett halvår sedan, visar en ny undersökning gjord på uppdrag av Sparbankernas Riksförbund.

Ny undersökning: Ungas oro över privatekonomin ökar

Sex av tio unga i åldrarna 18-24 år uppger att de är mer oroliga för sin privatekonomi idag än för sex månader sedan. Samtidigt säger åtta av tio unga att de har behov av mer information kring hur de kan förbereda sig finansiellt inför en kris. Det visar en ny undersökning gjord på uppdrag av Sparbankernas Riksförbund.

Undersökningen ”Finansiell krisberedskap – pulsmätning maj 2024” visar att oron bland unga kring den egna ekonomin har ökat under det senaste halvåret. 58 procent uppger att de är mer oroliga för sin privatekonomi idag än för sex månader sedan.

– Det är tufft för många unga idag. Det handlar om stigande boendekostnader, osäkra arbetsmarknadsutsikter och ökade kostnader i allmänhet. Det leder till ekonomisk osäkerhet, stress och oro. Det är viktigt att vi tar det på allvar, säger Anneli Sjömark, VD Sparbanken Nord.

– Ekonomi och hälsa hör ihop, det har vi även sett i tidigare undersökningar. Att inte ha koll på sin ekonomi kan ge konsekvenser i livet och påverka hälsan negativt, och grunden till en god ekonomi kan många gånger läggas i unga år. Som sparbank vill vi ta ansvar, säger Erika Mattson, chef Hållbarhet och samhälle, Sparbanken Nord.

Undersökningen visar också att hela 78 procent av de unga har behov av mer information kring hur de ska förbereda sig finansiellt inför en kris.

– Kunskap är avgörande för att ge människor verktyg att fatta medvetna ekonomiska beslut. Finansiell folkbildning är en naturlig del i Sparbanksidén och något som vi gjort sedan start. Vi arbetar på olika sätt med att utbilda i vardagsekonomi bland barn och unga, och kan vara drivande i den frågan eftersom vi har en tydlig förankring i lokalsamhället och starka kundrelationer. Den här undersökningen visar att det är något som vi behöver fortsätta göra, avslutar Anneli Sjömark.

Om undersökningen Finansiell krisberedskap – pulsmätning maj 2024:

Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget 3S på uppdrag av Sparbankernas Riksförbund. Undersökningen gjordes i certifierade webbpaneler i ett representativt slumpmässigt urval av svenskar i åldern 18–80 år och antalet svarande var 1026 personer. Undersökningen genomfördes 16–21 maj 2024. Resultatet visar bland annat att:

• 51% av svenskarna är mer oroliga för kris/krig idag än för sex månader sedan,
  • bland 18–24-åringarna är siffran 62%.
  • 58% i åldrarna 18-24 år är mer oroliga över sin privatekonomi idag än för sex månader sedan.
  • 54% i åldrarna 18-24 år är mer oroliga för bankbedrägerier idag än för sex månader sedan.
  • 66% av svenskarna säger att de har behov av mer information om hur man ska förbereda sig finansiellt inför en kris/krigssituation, bland 18-24-åringarna är siffran hela 78%.

Om Sparbankernas Riksförbund, Sveriges Sparbanker och Sparbanksidén

• Sparbankernas Riksförbund är ett branschförbund för 57 Sparbanker och 25 Sparbanksstiftelser.
  • Totalt har Sveriges Sparbanker cirka 180 kontor från Kiruna i norr till Ystad i söder.
  • Sparbankerna är den 5:e största bankgruppen i Sverige.
  • Sparbankerna har cirka 2 miljoner privat- och företagskunder och Sveriges nöjdaste bankkunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2023.
  • Totalt delade Sparbankerna ut mer än 700 miljoner kronor till lokala samhällsengagemang med fokus på barn, unga, utbildning, kultur och forskning mm.
  • Sparbanksidén från 1820, som bygger på hållbarhet, samhällsengagemang och att ge tillbaka till det lokala samhället, är grunden för vår nutid och framtid.

Vid frågor kontakta:

Erika Mattsson, tel. 070-388 60 25