Ett sjuttiotal deltagare från Norrbotten samlades på Lindbäcksstadion för träning och inspiration.

Skidträning, nya kompisar och möte med idoler vid Piteå Elit ungdomssatsning

Precis innan påskhelgen var det avslutning för Ungdomsprojektet, där cirka 70 skidåkare i åldrarna 12-15 år samlades på Lindbäcks stadion i Piteå. Under några intensiva timmar fick deltagarna träna med sina idoler i Piteå Elit och träffa kompisarna som de lärt känna under året.

Ungdomsprojektet är Piteå Elits satsning på skidungdomar i Norrbotten, med syftet att få ungdomar att fortsätta längre med sin idrott. Satsningen riktar sig främst till åldrarna 12-15 år, vilket är en period som ser ut att vara mest ”kritisk”då många väljer att sluta med sin idrott. Syftet med projektet har även varit att locka till sig fler unga till skidträning samt att ta vara på unga ledare.

Sedan början av sommaren har 130 deltagare träffats på åtta inspirationsdagar som anordnats på olika platser runt om i länet. Till sin hjälp har Piteå Elit haft de fem värdföreningarna Sävast Ski Team, Luleå Gjutarens IF, Älvsby IF, Jokkmokks SK samt Kalix SK, som förutom att agera värd vid de olika träffarna även kunnat bidra med extra resurser/instruktörer vid träningarna. Ledorden under hela projektets gång har varit Inspiration, glädje, kamratskap och utbildning.

Vid två tillfällen har ledarskapsutbildningar anordnats i samarbete med Svenska skidförbundet med cirka 25 deltagare från hela Norrbotten.

– Vi har haft ett ovärderligt samarbete med värdföreningarna och riktigt lyckade ledarutbildningar. Vi vill passa på att tacka Sparbanken Nord som gjort detta möjligt. Vi vet att insatser som denna gör skillnad, och vi hoppas att det kommer att märkas inom skididrotten i Norrbotten i framtiden, säger Magdalena Pajala, projektledare och instruktör Piteå Elit.

Unga skidåkare får information inför träningsdagen.

Uppdelade i grupper fick deltagarna träna med sina idoler i Piteå Elit

Röster från deltagarna

”Den här dagen var 100/10, jag kände ingen när jag kom hit och nu har jag fått nya kompisar.”
”Skoj att få nöta på med teknik och lära av de som kan visa och förklara”
”Så kul att träffa Jonna”
”Jag vill ha en sån här dag alla dagar i veckan!”

Piteå bjöd på strålande sol för de tillresta från hela länet.

Dagen bjöd både på hård träning och lite lättsammare lek på skidor.

Nästan alla elitåkare var på plats vid Ungdomsprojektets avslutning på Lindbäcksstadion.

En av åkarna var Sofia Henriksson, som för dagen hade fått fotouppdraget.

Tack till Piteå Elit och samtliga värdföreningar för ert viktiga arbete! 🧡

Erika Mattsson