Faith Ikidi Michael är en stor del i Piteå IF DFF:s resa mot att bli Regionens eget lag. I år är hon inne på 14:e säsongen för laget. Foto: Maria Fäldt.

Fantastiska Faith: "Det bästa med Piteå och Norrbotten är att vi bryr oss om varandra här."

Hon är världsstjärnan som gillar att laga mat, är en stolt medarbetare i Lagkamrat och älskar den plats hon kallar ”sitt andra hem”. Trots att hon lever långt ifrån sin familj och vädret ibland är lite väl kylslaget för hennes smak har hon varit Piteå och klubben trogen i 14 år. Hennes namn betyder tro, ett namn hon verkligen lever upp till på många sätt.

Vi fick en pratstund med Piteå Dams stolthet Faith Ikidi Michael.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Att bo och leva i Piteå och Norrbotten måste vara helt annorlunda än hur du är uppväxt. Vad skulle du säga är den största skillnaden?

Ja, det är förstås helt annorlunda. Vädret – det är lite varmare där 😉 - och maten som vi äter där hemma. Sen är det förstås speciellt att inte bo nära sin familj. Men jag är lyckligt lottad som kan jobba som professionell fotbollsspelare, och jag har många vänner och extra familj.

Vad saknar du mest från Nigeria?

Jag saknar precis det som är annorlunda. Min familj förstås, maten och vädret – ibland.

En liten fågel viskade att du kan tänka dig att stanna kvar i Piteå även när fotbollskarriären är över – stämmer det? 😊

Jag hoppas kunna stanna, och jag har nog till och med sagt att jag ska stanna i Piteå. Anledningen är att Piteå verkligen känns som mitt andra hem. Sen kan det bli svårt om vi får egen familj att vara långt ifrån släkten. Vi kommer att längta var än vi hamnar till slut, så vi får se hur det blir – inget är bestämt ännu.

Vad gör du helst på din fritid?

Jag gillar att laga mat och det gör jag ofta. Sen läser jag gärna böcker när jag har tid och kollar på film.

Du är ju en av medarbetarna i samhällsinitiativet Lagkamrat, där en av grundarna var Sparbanken Nord. Vill du berätta vad ni gör?

Ja, jag är en mycket stolt Lagkamrat och tycker att arbetet är så roligt och spännande. Vi umgås med de äldre på kommunens äldreboenden, och det känns som ett privilegium. Vi hittar på olika aktiviteter, går ut och ”leker” eller gör enklare motionsövningar. Det känns så bra i hjärtat när dagen är över, både för oss och de äldre. Vi är alla glada.

Du är även en stor förebild för många unga fotbollsspelare. Har du något bra råd att ge till en ung person som vill satsa på fotboll?

Jobba hårt, fokusera och tro på dig själv! Ta din träning seriöst. Självklart kan man skoja och lattja på träningar ibland, men det är viktigt att veta att det är din träning som tar dig dit du vill. Det kan ibland finnas unga som har potential, men som ”skojar bort” mycket av tiden och inte respekterar sin tränare. Då är man inte redo. Och en sak till; bli inte frustrerad och jämför dig med andra om det inte går bra, låt det bli en drivkraft för dig i stället.

Slutligen, vad är det allra bästa med Piteå och Norrbotten?

Nu har jag varit här i 14 år, och det är ju för att Piteå känns som hemma, jag blev så välkomnad från allra första stund. Att få känna sig uppskattad för det jag älskar mest; att spela fotboll, men även att kunna ha ett rikt liv utanför planen. Vi har fantastiska supporters som stöttat hela vägen och sponsorer som ser till att vi kan fortsätta representera Norrbotten. Det bästa med Piteå och Norrbotten är att vi bryr oss om varandra här, det är jag så tacksam för.

Jag har en stark tro och tackar Gud varje dag som inte lämnat min sida sedan jag kom hit. Allt jag någonsin önskat med mitt fotbollsspelande – allsvenska mästare, champions league, vinnare i svenska cupen, priser som årets spelare bland annat - har jag fått uppleva här 🥰

Så fint Faith 🧡 Tack för att du är en sådan fin ambassadör för Piteå och Norrbotten. Ha en riktigt fin sommar nu!

Gun Wedin

Kommunikatör 0771-231444