Ridhusbygge möjligt med bidrag från Sparbanksstiftelsen

Ridhusbygge möjligt med bidrag från Sparbanksstiftelsen

Ett nytt ridhus har under många år stått högst upp på önskelistan för Föreningen Linde Ridskola. Ett ridhus som håller måttet för dagliga aktiviteter och större tävlingar kostar mycket pengar, och därför blev föreningen extra glad när 250 000 kronor beviljades av bankens ägare Sparbanksstiftelsen Bergslagen.

Linde Ridskolas ridhustält har sett betydligt bättre dagar, och klubben har under många år försökt att få igång ett ridhusbygge. Men det var framförallt för omkring två år tillbaka i tiden som det började att koka ordentligt i grytan. En ridhusgrupp kom till och man stämde träff med kommunen, tog fram ritningar och offerter och ansökningar om ekonomiska bidrag gjordes.
- Vi fick besked förra året att vi ska få bygga, berättar klubbens ordförande, Carina Begemann och fortsätter:

- Det känns fantastiskt bra. På byggmötena har vi nu filat extra och gått igenom detaljerna, byggstart ska vi prata om den här veckan.

En ridlektion pågår för fullt på ridskolans utebana. I mitten står Mimmi Lindström, föreningens ridlärare.
- Mimmi är själv en aktiv fälttävlansryttare och hon är väldigt engagerad och vill att det ska vara bredd för alla elever. Hon är väldigt nitisk, berömmer Carina.

- Ett nytt ridhus blir självklart roligt för Mimmi också, då slipper hon stå i kyla och blåst.

Det nya ridhuset kommer att bli större än det nuvarande tältet, och 20x40 byts ut mot 20x60; vilket innebär att man kommer kunna utöka tävlingsutbudet i både dressyr och hoppning.

Men ett nytt ridhus kostar mycket pengar, och därför är Carina Begemanns leende stort när hon tillsammans med Mimmi Lindström tar emot bankchecken på 250 000 kronor.

Det är andra gången vi får 250 000 kronor av Sparbanksstiftelsen, så sammanlagt har vi fått 500 000 kronor. Det betyder otroligt mycket! Det gör att vi känner att de tror på oss. Det har varit många decenniers slit att komma dit vi är idag, men det känns att de börjar tro på oss, och vi vill visa att de inte gör det förgäves!, avslutar Carina Begemann.