Stjernfors Nya Golfklubb

Nystart för anrik golfklubb

När Stjernfors Golfklubb drevs i konkurs av en privat aktör tog medlemmarna saken i egna händer. Ett år senare är banan iordningsställd, caféet bemannat och optimismen på topp. Klubbens nystart har finansierats med bland annat bidrag från Sparbankens ägarstiftelse.

Bengt Lindberg var en av initiativtagarna när Stjernfors Golfklubb grundades 1973. På den tiden var banan den andra att öppna i Örebro län, belägen mitt i vackra Bergslagen vid Stjernfors Herrgård. De nio hålen spelas genom lätt kuperad skog- och parkmiljö.

– Det här är relativt lättspelad bana som passar alla, från nybörjare till riktigt duktiga spelare. Det är också förklaringen till att vi som mest hade cirka 800 aktiva medlemmar, förklarar Bengt Lindberg som idag är ordförande för Stjernfors Nya Golfklubb.

Mellan åren 2014 till 2018 drevs golfklubben av en privat ägare utan erfarenhet av liknande verksamhet. Dessvärre slutade verksamheten i konkurs, med maskinparken i skriande behov av nyinvesteringar och underhåll. När klubbens medlemmar återtog kontroll över banan 2018 hade såväl greener som fairways växt igen.

– Ingen av oss tvekade inför beslutet att iordningställa vår golfbana igen, även om det initialt fick ske med ideella medel. Idag heter vi Stjernfors Nya Golfklubb, men det är såklart samma bana och upplägg som förut, säger Bengt Lindberg.

Kapitaltillskottet från Sparbankens ägarstiftelse har bland annat använts till investeringar i maskinparken, bollautomat, vildsvinsstängsel samt till att avlöna en anställd. Målet är att locka tillbaka alla de som brukade spela på banan – och såklart även nya besökare.

– Under det senaste året har många frivilliga ställt upp, såväl i röjningsarbetet som i caféverksamheten. Golfbanan har en viktig social roll i en liten ort som Kopparberg, och skapar dessutom möjlighet för fler att börja spela golf, säger Bengt Lindberg.