Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse stöttar tjejprojekt i Kopparberg

Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse stöttar tjejprojekt i Kopparberg

Jessica Gerebrand är fotbollstränare i Kopparbergs bollklubbs tjejlag. För ett tag sedan noterade hon att det var flera avhopp från laget och skälet var bland annat dåligt mående, strul hemma och stress.

Fotbollen var ett stöd men till slut valde man till och med bort det, vilket fick Jessica att börja fundera på vad man skulle kunna göra för att stötta tjejer i åldern 12–17 som inte mår så bra.

- Vi hade haft läxläsning innan träningen, med mellis och prat, och det var uppskattat. Jag såg ett tydligt behov bland tjejerna av en fast punkt och tänkte att det kanske fanns fler därute som behövde få någonstans att gå efter skolan, även om de inte spelade fotboll.

Jessica tänkte vidare och efter sportlovet drog hon igång tjejprojektet ideellt. Hon ansökte om bidrag från Sparbanksstiftelsen och fick det beviljat, vilket var till stor hjälp.

- Jag har tidigare sökt bidrag från stiftelsen, till konstgräsplanen bland annat, så därför visste jag att man kunde göra det. Det fanns information på bankens sida kring aktuella kriterier och bland annat var det inom vård och hälsa. Jag tänkte att det är ju detta i allra högsta grad, så jag sökte och hade turen att få det beviljat.

Hon berättar att pengarna gör att de exempelvis kan ta in extern kompetens, grädda våfflor och lyxa till det lite för tjejerna.

- Vi arbetar mot psykisk ohälsa och erbjuder en plats att vara utan krav, med mellanmål, trygga vuxna och temaföreläsningar kring ämnen som kost, motion och mindfulness. Även ansiktsspa och sminkkurs har ordnats, vilket varit mycket uppskattat.

Projektet samarbetar med skolan och kommunen och vill nå ut till så många som möjligt. Antalet deltagare vid träffarna varierar men totalt har cirka 45 tjejer deltagit under våren. Jessica är en eldsjäl som brinner för ungdomar och hon är inte främmande för att utöka verksamheten framöver. Hon vet att behovet finns även bland killarna och hon tycker det vore roligt att kunna göra en insats också där.