Sabina och Henrik, Rådgivare på Bergslagens Sparbank

Vi hjälper dig med din pension!

Årets orange kuvertet är på väg ut till hushållen just nu och många människor upplever det här med pension lite knepigt. Vi har tagit oss en pratstund med Sabina Boström och Henrik Mejsten, rådgivare på Bergslagens Sparbank för att ställa några frågor kring pension.

Vi är nu inne i den period av året som framförallt för bank förknippas med pension. Det har naturligtvis med det orange kuvertet att göra som kommer fysiskt eller digitalt för att ge en sammanställning av den allmänna intjänade pensionen.

- När kuvertet kommer blir det en direkt påminnelse att det är dags att se över sin pension, säger Henrik Mejsten, Private Banker på Bergslagens Sparbank.

Är det som står i det orange kuvertet allt jag får?

- Nej, det är bara den allmänna pensionen, en av pensionens tre delar som syns i kuvertet. Den totala pensionen, alltså även din tjänstepension och eget pensionssparande, kan du se på minpension.se. Jag och mina kollegor begränsar oss inte till en del utan kan hjälpa till med alla tre delarna i pensionen, säger Sabina Boström, Privatrådgivare på Bergslagens Sparbank.

Måste jag engagera mig i pensionen?

- Vi förstår att pensionen kan upplevas svår att förstå och att det är något som man helst skjuter framför sig, men det är egentligen inte så krångligt. Vårt jobb är att ta våra kunder igenom detta, så låt oss hjälpa till. På vår hemsida har vi även bra information om man vill man läsa lite på egen hand, tipsar Sabina.

Det viktigaste att komma ihåg är att det är du själv som ansvarar för att säkra din framtida lön, alltså pension. Ju tidigare du börjar tänka och planera din framtid, desto bättre.

Jag som är ung och precis börjat jobba – hur ska jag tänka?

- Tänk så här. Just nu kan det faktiskt vara så att du har som minst utgifter, särskilt om du inte hunnit köpa en bostad eller skaffat familj. Därför kanske din ekonomi kan ge utrymme och möjlighet att spara lite mer, säger Sabina.

Bästa tipset är att hellre sätta undan en liten summa än att vänta in till man har mer pengar att sätta av – då får redan sparade pengar chans att jobba i det dolda. Men framför allt - börjar spara direkt när du skaffar jobb! Tjänstepensionen blir också väldigt viktig i sammanhanget. Varje år som du jobbar har betydelse för kommande pension.

- För dig som är lite yngre kommer den allmänna pensionen tyvärr inte vara tillräcklig att leva på. Det här betyder att du behöver ta ett större ansvar själv med privat pensionssparande, menar Sabina.

Jag har inte så långt kvar till pension – är det någon idé att börja nu?

- Det är aldrig för sent. Den som närmar sig pensionen kan behöva sätta av lite mer utifrån hur man vill kunna leva. Ett ytterligare alternativ, för den som tjänar över 50 000 kronor, är att se hur möjligheterna till löneväxling ser ut på arbetsplatsen. Det innebär kort och gott att du avstår lite av din lön idag för att få högre pension sen. Om man redan sparar så kan man alltid se över fördelningen mellan aktier och räntor i sina placeringar, eller boka tid med oss så gör vi det tillsammans, säger Henrik.

För mig som är lite mitt emellan då?

- Egentligen kan du ta till dig av alla tips. Det man kan tänka till kring är om man har bildat familj och den ena är föräldraledig eller jobbar deltid. Då kan man ta ett mer gemensamt ansvar för varandras pension, exempelvis genom att den som arbetar heltid kan stå för insättningarna för den andres privata pensionssparande medan denne är hemma, avslutar Henrik.

Sabina och Henrik
Ta kontakt med oss för att få hjälp med din pension.

3 sätt att få koll på din pension – Sabina och Henrik tipsar

Vad drömmer du om? Ta del av våra tips för en rikare pension och börja planera för din framtid redan idag.

• Få överblick
    Logga in på minpension.se för att få överblick över hela din pension. Där kan du också göra en pensionsprognos.
  • Starta ett långsiktigt sparande
    Det är viktigare med ett långsiktigt sparande än hur stor summa du sätter av, åtminstone i början. Du kan höja summan i takt med vad privatekonomin tillåter. Bäst är ett månadssparande med automatisk överföring till en kapitalförsäkring eller ett ISK-konto.
  • Våga ta risk
    Ung? Då kan du ta högre placeringsrisk. Nära pension? Sänk placeringsrisken. Men sänk inte risken för tidigt, då riskerar du att pensionen blir lägre än nödvändigt. Avkastning behövs för pensionen även under utbetalningstiden.