Glada seniorer som nu kan spela innebandy i Kopparberg

Ett vinnande samarbete

Att samarbeta och testa nytt är viktigt och roligt. Det vet Kopparberg BK. Nu kan seniorerna ta efter juniorerna och lära sig innebandy, tack vare bidrag till låneklubbor från Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse.

Tio år har gått sedan Kopparberg BK, KBK, kom till.

– Föreningen bildades när fotbollen, innebandyn och handbollen slogs ihop. Istället för att konkurrera om spelare, ledare och sponsorer jobbar vi tillsammans. Det vinner alla på, säger Jessica Gerebrand, vice ordförande i KBK.

Idag har föreningen runt 400 medlemmar, mest barn och ungdomar men även ett herrlag i innebandy och, från och med i år, både dam- och herrlag i fotboll. Verksamheten pågår året runt.

Nyfikna på innebandy

I KBK hjälps man åt – det är mottot. Föreningen har bland annat ett samarbete med PRO Kopparberg. Fram till idag har det mest handlat om gåfotboll. Men nu vill pensionärerna testa något nytt.

– Våra 65-plussare blev nyfikna på innebandy. Det är ju en ”ung” idrott som få i den generationen har provat. Och ingen äger en innebandyklubba. Så vi bestämde oss för att köpa in ett gäng låneklubbor, säger Jessica Gerebrand.

För inköp av klubborna sökte och fick KBK bidrag från Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse. Det betyder att gåfotbollen kommer att varvas med innebandy på pensionärsträningarna framöver.

– Vi har tagit in en A-lagsspelare som visat hur de ska hålla, skjuta och så vidare. Några tycker att bollen är för lätt och studsar för fort, men alla är supertaggade, säger Jessica Gerebrand.

Klubborna är på plats i förrådet och kan förstås lånas även av andra medlemmar som vill testa eller inte har någon egen.

Hälsosamt och socialt

Förhoppningen är att fler ska ansluta till träningarna och att det ska sprida sig till fler föreningar.

– Vi har varit i kontakt med innebandyförbundet och berättat att våra 65-plussare spelar innebandy och söker motstånd i träningsmatcher, säger Jessica Gerebrand.

Att röra på sig är viktigt genom hela livet. Det finns dessutom en värdefull social aspekt i det hela.

– Ja, efter varje träning fikar alla tillsammans. Någon tar med hembakt, någon annan brygger kaffe. Det är ett härligt, positivt gäng och vi är så glada över vårt samarbete, säger Jessica Gerebrand.