BEL-galan 2022 – festligt på Lindeskolan

BEL-galan 2022 – festligt på Lindeskolan

I början av maj var det dags för BEL-galan på Lindeskolan – en årlig tradition som arrangeras av skolan, tillsammans med Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse.

Förkortningen BEL står för ”bra elev Lindeskolan” och syftar till att lyfta fram elever som under sina tre gymnasieår stuckit ut i positiv bemärkelse. Själva priset delas sedan 2008 ut under festliga former, något som är väldigt uppskattat hos elever, personal och vårdnadshavare.

Stipendium på 10 000

Under galan delas pris ut till en elev per program som har varit ambitiös, positiv och som har representerat Lindeskolan på ett föredömligt sätt. Eleverna som tilldelas pris får ett stipendium på 10 000 kr per person.

Vid årets gala delade Sparbanksstiftelsen Bergslagen ut 16 priser samt ytterligare två stipendier till två elever från Lindeskolans introduktionsprogram (IM-program). Det vill säga elever som under läsåret antingen gått yrkesförberedande inriktning eller förberett sig inför fortsatta gymnasiestudier.

Växande intresse

Under galan fick alla som närvarade även uppleva högklassig pausunderhållning och musikframträdanden av Lindeskolans musikestetiska program. Galan känns inte bara proffsig och högtidlig; tack vare ett väl fungerande samarbete mellan skolledning, elever och bankens ägarstiftelse har intresset för BEL genom åren blivit allt större.

Glada vinnare

Alve Andersson, en av dagens vinnare och elev på ekonomiprogrammet, tar emot kramar från vänner som glatt gratulerar honom.

– Det är klart det känns bra att få avsluta så här; jag är superglad för det här priset! konstaterar en glad Alve.

På plats vid galan fanns inte bara representanter från Sparbanksstiftelsen utan också från Bergslagens Sparbank samt representanter från Lindesberg kommun.Vi önskar samtliga vinnare men också nominerade från respektive program stort grattis och lycka till i framtiden!

Ekonomiprogrammet

Alve Andersson