THE HELLACOPTERS - Reap A Hurricane - ny singel & video!

THE HELLACOPTERS - Reap A Hurricane - ny singel & video!

Alright Already Now!
Vi är stolta att presentera ett nytt studioalbum från det legendariska svenska högenergiska rock & rollbandet THE HELLACOPTERS

Under namnet "Eyes Of Oblivion" är det satt för release den 1: a April 2022. Det kommer att bli bandets första album sedan releasen av deras temporära farväl-skiva "Head Off" (2008)! Och mina damer och herrar, förbered er på något alldeles extra!

NICKE ANDERSSON (sång & gitarr) avslöjar:

"Albumet har 10 låtar och även fast det naturligtvis inte är lätt att vara objektiv över huvud taget, så tycker jag att det musikaliskt summerar allting vi gjort sedan starten 1994 och fram till nu. Vissa av låtarna är så pass gamla som 10 år eller mer och andra är skrivna mer nyligen. Det är högenergiskt spelad Rock and Roll, så i brist på bättre epitet säger jag helt enkelt "High energy rock and roll". Man skulle kunna säga att det låter som The Beatles möter Judas Priest, eller Lynyrd Skynyrd möter the Ramones. Men det bästa sättet att beskriva detta album är att det låter som The Hellacopters av idag."

För att fira kickoffen av detta nya kapitel i THE HELLACOPTERS historia, så inleder de med en SPRILLANS NY SINGEL, den anthem-lika albumöppnaren "Reap A Hurricane"! Låten lovar stort och kan misstänkas vara en blivande fan-favorit, med alla saftiga riff och allt det "in your face"-demonstrativa röjet du någonsin kunnat hoppas på. Toppat med en fångande, catchy refräng, som inte kommer att lämna ditt medvetande i första taget. Kortfattat - Det låter som att bandet aldrig varit frånvarande.

Lyssna här!

"Reap A Hurricane" fortsätter i den gamla goda THE HELLACOPTERS-andan, att släppa fysiska 7" vinyl-singlar från varje album. Singeln på "Reap A Hurricane" kommer att släppas den 4:e Februari, 2022 och den kommer att inkludera ett exklusivt spår vid namn "Done Fighting" som B-sida. Den kommer att vara tillgänglig i två olika färgvarianter. Röd och grön. Vilket kommer att gälla både vinylerna och de respektive omslagen.

THE HELLACOPTERS bildades 1994 av Nicke Andersson (sång och gitarr), Dregen (gitarr), Kenny Håkansson (bas) och Robert Eriksson (trummor). På den tiden var Andersson känd i Metal-världen för sitt jobb i välrenommerade death metal-bandet ENTOMBED och Dregen hade byggt upp ett rykte som en av grundarna och gitarristen i sitt huvudband BACKYARD BABIES.

Tillsammans med THE HIVES och BACKYARD BABIES är THE HELLACOPTERS ansedda att vara ett av de absolut mest viktiga och inflytelserika Svenska rockbanden från 1990-talet och 2000-talet. De förärades två Guldskivor, vann en Svensk Grammis och en Kerrang!-award. De har hittills åstadkommit drygt 100 miljoner streams och har supportat och turnerat med band som Rolling Stones, Kiss, Black Sabbath, ZZ Top och Foo Fighters. De har släppt sju album, som har en spännvidd från ultra-fuzzad och överstyrd Garage-punk på "Supershitty To The Max!" (1996) och "Payin´The Dues" (1997) till perfektionistiskt skapad och själfull, högenergisk Rock and roll med en stark vintage-nerv på följande album: "Grande Rock" (1999), "High Visibility" (2000), "By The Grace Of God" (2002) och "Rock & Roll Is Dead" (2005). En samling med cover-låtar vid namn "Head Off" släpptes 2008 och markerade bandets sista album innan upplösningen.

Utöver detta så har THE HELLACOPTERS fram till nu släppt nästan fyra dussin singlar, split-skivor och EPs, varav nästan alla har utgivits som limiterade 7" eller 10"-vinyler, vilket gjort dem till alla samlares dröm... eller värsta mardröm.

Fotograf: Lars Winnerbäck

THE HELLACOPTERS återförenades 2016 för att göra några framträdanden i anslutning till firandet av 20-årsjubileumet av deras debutalbum. Och de visade sig sen vara uppenbart omöjliga att stoppa efter det. Med uppträdanden på Sweden Rock Festival, Psycho Las Vegas, Download festivalen, Hellfest, Roskilde, Ilosaarirock, bland andra.

I oktober 2021 offentliggjorde de att de signat ett nytt avtal med Nuclear Blast Records och att ett nytt album är på gång inför Våren 2022.

The Hellacopters - Live  2021
17 Dec - Globen - Stockholm, Sweden