Tears återsläpper ”rosa albumet” med en nyinspelad låt!

Tears återsläpper ”rosa albumet” med en nyinspelad låt!

Nu ger Wild Kingdom / Sound Pollution ut en remastrad nyutgåva av gruppens första LP, den klassiska ”Rosa skivan”- med svensk glamrock i världsklass.

Skivan innehåller dessutom bonusspåret Gold Digger - en­ ny låt med Tears! Guld för dig som gillar 70-tal, glamrock och tidig hårdrock. En rykande het ny låt från kultgruppen som jämställs med Bowie, Marc Bolan, T Rex, Sweet, Slade m.fl. och som ingen trodde var svensk.

Tears är gruppen som bröt många könsbarriärer och var först med smink och glittriga scenkläder på killar i Sverige. Detta i en tid då proggen i vårt land la en hämmande hand på all annan musik.

Tears var också livebandet som även blev föregångare i svensk hårdrock och fick folkparkernas vändkors att snurra vilt på 70-talet, publiken att strömma till klubbar och att jubla, dansa och sjunga och pop-tidningarna att frossa i bandets stjärnglans. Många publikrekord står sig än idag. Sveriges troligen mest kända, okända band.

Här kommer några rader från skivans liner notes där bland annat Ola Salo skriver om ”Rosa skivan”:

”Bästa Tears!
När jag första gången hörde er trodde jag ni var ett engelskt eller amerikanskt band. Född 1977 som jag är hade jag missat er storhetstid. I likhet med många i min generation visste jag inte ens att ni fanns, än mindre att ni i mitten av 70-talet både haft hits och en stor fan-skara. Jag beklagade mig ofta över att glamrocken aldrig fått fäste i Sverige, att det aldrig funnits nåt riktigt glamrockband från Sverige. Tyvärr var ingen i min kompiskrets tillräckligt upplyst för att då kunna inflika: ”-Ja, men Tears då..?”.

Lyssna på legendariska Rosa albumet och på nya låten Gold Digger. Där visar Tearsatt de än idag håller hög klass.

LYSSNA HÄR!

Det som utmärkt Tears under de femtiofyra år gruppen funnits.