STRÖM.

Ny singel med rock'n'roll-sensationen STRÖM – "handlar om att känna sig välkommen i ett land där man inte föddes"

Idag har Sound Pollution, Black Lodge Records och Sony Music Publishing nöjet att presentera den nya singeln och videon från småländska STRÖM.
– "Gul & Blå" handlar om att känna sig välkommen i ett land där man inte föddes, säger bandets sångare Zdravko Zizmond som själv föddes i Kroatien och kom till Sverige som tvååring. Ett land man lärt sig älska och att vara en del av.

Låtens landningssida på The Orchard finns här: https://orcd.co/gul-o-bla

Plötsligt fanns de bara där – rockbandet STRÖM från Växjö. De var i TV4:s “Nyhetsmorgon”, i Dagens Industris weekend-bilaga, på musikindustrin.se, nu senast i Sweden Rock Magazine och på flera av landets mest prominenta rockklubbar under sommaren. Ingen hade bett om det, men omedelbart förstod ett närmast vimmelkantigt musik-Sverige att svängig och hookig högspännings-rock’n’roll på svenska var precis det som vi törstade efter, mitt i en samtid som verkar ha hamnat lite på sniskan.

Musikprofessor Jan Gradvall sa det nog bäst av alla, där han instagrammade så här, efter att ha sett bandet göra ett showcase och videoinspelning på mc-klubben Pistoncult i våras: “Det mest smittande, inspirerande, spelglada svenska rockband jag sett på väldigt länge. Precis vad 2022 behöver.”
Efter inte mindre än tre starka singelsläpp – “Tiden sjunger” i april, “Ta mig tillbaks” i maj och “Gul & Blå” som släpps idag  – är det härnäst dags för STRÖM att bevisa att de håller måttet även i fullängdsformat. Och… ja, oj, vilken platta Smålandsbandet suttit och ruvat på. Vi – som i alla vi som har nöjet att i någon mån jobba med bandet – har sällan hört ett så explosivt och energiskt debutalbum, mixat och mastrat av Johan Forsman Löwenström som tidigare bland annat jobbat med Håkan Hellström, Weeping Willows, The Soundtrack of our Lives med flera, och fyllt till bredden med lika uppkäftig som eftertänksam rock’n’roll. Svänget är så grundmurat att det kunnat sitta fast i urberget, låtarnas omedelbara hitkänsla skapar känslan av att ingenting annat spelar någon roll och texterna har – för en gångs skull – något viktigt att säga. "Gul & Blå" är en av plattans mittpunkter i det hänseendet, då den behandlar en brännande aktuell fråga inför det riksdagsval vi har framför oss om bara två veckor.

Låtens video spelades in under sommarens succé-turnéer. Den är filmad av Ola Durborg och Calle Rydqvist, samt klippt av Ola Durborg.

STRÖM representeras för livebokningar av All Things Live och agent Christian "Crippe" Määttä: christian.maatta@allthingslive.se

För press, intervjuförfrågningar och andra mediasammanhang, vänligen kontakta Carl von Schewen på Sound Pollution: carl.vonschewen@soundpollution.se