KSMB - Bröderna Bengtssons Hatt & Mössfabrik - ute nu!

KSMB - Bröderna Bengtssons Hatt & Mössfabrik - ute nu!

KSMB är bandet som vägrar att stå stilla och inordna sig i de konventioner som andra sätter upp. Därför blir det sällan som andra förväntar sig. Idag släpps albumet ”Bröderna Bengtssons Hatt & Mössfabrik” där ”KSMB går tillbaka till sina musikaliska rötter och finner åter energin, ilskan och viljan att avslöja klassklyftorna, orättvisorna och sprickorna i ett krakelerat och segregerat samhälle i upplösning”.

När konstnären Dick Bengtsson (1936-1989) målade sina tavlor ”Hatt & Mössfabriken1969 så syftade han på ett gammalt namn på skolan där eleverna direkt delades in i olika grupper pga av deras härkomst och börd. Han ville också leda våra blickar till problemen med det rationalistiska och ideologiska samhällets baksidor. På tavlorna är allt spegelvänt förutom svastikan som är och förblir densamma oavsett världsordning. Något som tyvärr även säger mycket om Sverige 2023.

När det unga punkbandet KSMB äntrade studion för första gången 1978 nio år efter Dick Bengtsons tavlor blivit visade så hade dom också en övertygelse om att det gick att påverka och förändra världen med konst och i det här fallet med en rå form av rock som i folkmun kallades ”punk” men som bandet hellre benämnde som ”vrålrock”.

Dessutom kallade dom sig skämtsamt för ”Bröderna Bengtsson” för att travestera en av deras förebilder nämligen punkpionjärerna The Ramones som alla just hade Ramone som efternamn.

Och nu över 40 år senare återvänder KSMB till den tiden, den stämningen och den musiken som skulle komma att förändra och färga deras liv för alltid. Som en hyllning till sina förebilder har KSMB därför valt ut 10 låtar som på ett eller annat sätt är viktiga beståndsdelar i vad som skulle komma att bli deras eget sound.

Att kalla albumet för en coverskiva är dock missvisande eftersom KSMB gör låtarna med sådan passion och hängivenhet att dom blir deras egna.

Bröderna Bengtssons Hatt & Mössfabrik” är ett album som visar att det finns kraft att hämta i historien och att ilska är en energi som sällan falnar.

Genom att tolka och på svenska framföra verk av 999, Heavy Metal Kidz, Blondie, The 101’ers, Death mfl så utgör även albumet en kulturgärning som blir en påminnelse om en tid när musiken sågs som ett vapen i samhällsdebatten.

KSMB är tillbaka med besked och kanske har dom aldrig varit mer behövda, aktuella eller bättre än just nu.

Lyssna på skivan här!

KSMB – Bröderna Bengtssons Hatt & Mössfabrik – ute nu på Wild Kingdom Records / Sound Pollution.

För ytterligare information kontakta: carl.vonschewen@soundpollution.se