Hellsingland Underground släpper singel och avslöjar albumdetaljer

Hellsingland Underground släpper singel och avslöjar albumdetaljer

Hellsingland Underground, det egensinniga sexmannabandet från Ljusnans dalgång är tillbaka med nya singeln ”It Started with a Teardrop”, tagen från kommande fullängdaren ”Endless Optimism”. Deras sjätte album sedan starten 2006.

Efter flera pandemi-inställda turnéer köpte rockbandet en egen studio belägen på ett sågverk mellan Ljusdal och Järvsö.

”Det har alltid varit en pojkdröm att äga en egen studio och kunna spela in hur mycket man vill när man vill”, berättar gitarristen Peter Henriksson. ”Vi kallar den Hellquarters och den fungerar både som studio, lager och ett ställe som bara är sjukt nice att hänga på. Vi flyttade in där under 12 dagar när vi la grunderna till plattan. Vi levde i en bubbla utan kontakt med omvärlden, vilket var väldigt bra för resultatet”.

På ”Endless Optimism” och kanske framför allt på ”It Started with a Teardrop” fortsätter bandet att beskriva sin samtid, både från ett norrländskt småstadsperspektiv och världen i stort.

”Vi lyder bara under musiken, i vilken riktning musiken vill ta oss”, säger sångaren Charlie Granberg. ”Den förra plattan var mer luftig och experimentell, innehöll mer keyboards och mindre gitarrer, vilket delade fansen i två läger. Vissa älskade den, andra hatade den. Vi älskade reaktionen - folk ska inte kunna måla in oss i ett litet hörn. Då fastnar man. Vi är alltid på väg framåt mot okänt territorium.”

Endless Optimism” utgör därmed ytterligare ett hopp snett framåt, med en mer grovkornig och ruffig ljudbild än föregångaren.

Hellsingland Underground - It Started with a Teardrop ute nu på Wild Kingdom / Sound Pollution!

Lyssna här!

Hellsingland UndergroundEndless Optimism - release 20221104.