GATUPLAN - Välkommen Till Underjorden - ute nu!

GATUPLAN - Välkommen Till Underjorden - ute nu!

GATUPLAN's nya album ”Välkommen till underjorden” bjuder på en vild mix av punk, power pop, ska och garage rock. GATUPLAN har något av ett unikt sound i svensk musik, och en musikalisk självsäkerhet som inte kunde bry sig mindre om pågående trender eller ängsliga kategoriseringar. GATUPLAN går sin egen väg igenom det svenska musiklandskapet.

Referenserna och inspirationen finns där och känns igen: Melodierna från RAMONES, svänget från RANCID och SPECIALS, attityden från EBBA GRÖN– men de tydliga musikhistoriska blinkningarna till trots skapar GATUPLANmusik för här och nu och framåt.

Bakom idén med GATUPLAN står Inge Johansson, som med rötter i band som THE (INTERNATIONAL) NOISE CONSPIRACY, AGAINST ME!, CSS och TOTALT JÄVLA MÖRKER nu har tagit steget till att vara soloartist.

Inge kommenterar albumet:
Idag släpps Välkommen till underjorden. En platta som jag tycker är ett av många bevis på att svensk punk mår ganska bra just nu, och jag hoppas att det hörs!

På albumet medverkar även Dennis Lyxzén (REFUSED/INVSN) och det här är första gången sedan THE (INTERNATIONAL) NOISE CONSPIRACY splittrades som Dennis och Inge spelar in musik tillsammans. Även Jonas Kullhammar, Sveriges i särklass bästa jazzsaxofonist, hörs på albumet.

GATUPLAN - Välkommen till underjorden - ute nu på Wild Kingdom /Sound Pollution!

LYSSNA HÄR!

För ytterligare info / intervjuer, kontakta: carl.vonschewen@soundpollution.se