Foto: Jonas Andersson

Black Lodge Records välkomnar Bombus till familjen

Vi är extremt glada över att äntligen få informera er om att BOMBUS nu är en del av Black Lodge Records-familjen. Det svenska metalbandet har skrivit på ett avtal med Black Lodge Records / Sound Pollution och kommer att släppa sitt femte fullängdsalbum, "Your Blood" senare i år.

Vulgar Display of Metal 'n' Roll

Göteborgs Bombus är tillbaka med sitt nya album, Your Blood, som markerar början på ett nytt musikaliskt kapitel. Med detta album tar Bombus en något annorlunda väg, men fansen behöver inte oroa sig; Bombus kärna förblir lika intakt och hård som alltid. Your Blood är helt enkelt klassisk Bombus med en twist—en blandning av Heavy Metal och klassisk rock med moderna element lagrade ovanpå det.

Musikalisk utveckling

Låtarna och produktionen av Your Blood visar ett band som expanderar sina horisonter. Albumet rör sig från Heavy Metal till klassisk rock och introducerar en mer melodisk sida som tidigare inte varit så framträdande. Trots dessa nya riktningar består bandets kärnljud—tungt, rått och omisskännligt Bombus.

Producerat med precision

"Vi bestämde tidigt att spela in Your Blood själva, utan externa influenser" förklarar bandet. Denna självständighet tillät en noggrann och obehindrad inspelningsprocess, där varje medlem var djupt involverad. Produktionen, hanterad av Petter LithvallStigbergstudion, uppnår ett dynamiskt ljud uppbyggd på en stabil botten med sylvassa toppar och ett våldsamt mellanregister—allt medan klarhet och rymd bibehålls.

Influenser och sound

Your Blood utgår fortfarande från bandets grundläggande influenser som Metallica, Motörhead och WASP. Dock introducerar detta album inslag av Sisters of Mercy och Queens of the Stone Age, som smälter samman med klassisk rock. Resultatet är ett Bombus som känns bekant men med ett uppfriskande nytt sound som närmast kan beskrivas som "Metal 'n' Roll."

Diskografi

Sedan deras start 2008 har Bombus byggt upp en formidabel närvaro på den skandinaviska rockscenen. Deras självbetitlade debut 2010 slog ner som en hammare i metalvärlden, följt av The Poet and the Parrot (2013), Repeat Until Death (2016) och Vulture Culture (2019). Varje album har stärkt deras rykte, och Your Blood fortsätter detta arv med en djärv ny twist.

Your Blood - Ett nytt kapitel

Your Blood är ett album där Bombus framgångsrikt förenar sin tidigare tyngd med en ny, melodisk ådra. Vilket är ett bevis på deras förmåga att utvecklas samtidigt som de förblir trogna sina rötter. Förbered er på en kraftfull uppvisning av Metal 'n' Roll, när Bombus levererar Your Blood med intensitet och syfte.

Bombus - Your Blood - nytt album ute senare i år på Black Lodge Records / Sound Pollution.

Kategorier