BENSH - the Lovechild of Beck and Syd Barrett!

BENSH - the Lovechild of Beck and Syd Barrett!

BENSH - ”The Lovechild of Beck and Syd Barrett” (Japanzine)

Från de Österrikiska alperna till England, från Japan till Tyskland och vidare till Island och tillbaka genom Europa, ”Clues” är debutalbumet från ”self-styled noisepop cosmopolitans” Bensh. Det är resultatet av en sex år lång expedition med stopp på de allra mest eklektiska platserna inom pop. Bensh har snickrat ihop en platta fylld av smart, charmig och klurig men lättillgänglig och nyanserad pop fylld med underfundiga texter, och ”Clues” är helt klart ett av årets mest intressanta släpp.

Bensh har just kommit hem från USA och Kanada, där de presenterat sin debutplatta ”Clues”, producerad av Biggi Birgisson (Sigur Ros), Dan Swift (Art Brut) och Gordon Raphael (The Strokes), samt spelat på Pianos NYC och NXNE-festivalen. Hittills har albumet släppts i Österrike vilket har lett till fantastisk press över hela världen – bland annat nyligen en artikel på MTVs globala blogg tillika som en av T-Mobiles ”artists to watch”. Som grädde på moset så har Österrikes inflytelserika indie-station FM4 lagt in albumet på rotation, och i Tyskland har de största radiostationerna för alternativ musik adderat Bensh till sin playlist. ”Clues” kommer att släppas i Tyskland och Sverige den 14:e oktober och i UK den 17:e oktober 2011. Med stöd från Österrikiska MusicFunds kommer Bensh göra en hel rad spelningar i Österrike, Tyskland, UK och i Sverige under senhösten och vintern 2011, och de har blivit inbjudna till Popkomm för två spelningar(!) där den ena spelningen är för musikindustrin enbart. ”Clues” är även planerad att släppas i USA under början av 2012.

De senaste månaderna har det börjat hända saker, något stort är på gång. NXNE, NY, Popkomm, alla radiostationsadderingar… det är ett bra buzz kring deras spelningar, en känsla av att NU är det dags. Många börjar säga att Bensh kommer bli ett namn på allas läppar under 2012. Första singeln – den otroligt charmiga myspoppärlan ”How Come Nao” – satte Bensh på kartan (missa inte den oemotståndliga videon på YouTube), och vart det än bär hän, så är Bensh här för att vinna.

Andra singeln ”Doubt” släpps den 7:e oktober, och ”Clues” släpps alltså i Sverige den 14:e oktober. En resa jorden runt på 13 låtar. Och resan har bara börjat.

RELEASE 111014 – Odd One In / Sound Pollution

BENSH PRESS QUOTES

'The Lovechild of Beck and Syd Barrett' - Japanzine (Japan)

‘Irresistible songwriting and production’ - Unveiled Arts (NY, USA)