Stockholmare är oerhört generösa!

Stockholmare är oerhört generösa!

10 stockholmskommuner är i topp 20 av de mest generösa storstadsborna i Sverige. Det visar en samman­ställning som SOS-Barnbyar har gjort över antal faddrar organisationen har i de 60 största storstäderna i Sverige. SOS-Barnbyar har nästan en procents andel faddrar av invånarna i 10 stockholmskommuner, nämligen Lidingö, Täby, Stockholm, Nacka, Sollentuna, Solna, Tyresö, Järfälla, Upplands Väsby och Huddinge.

- Vi ser ett ökat intresse från både privatpersoner och företagare att engagera sig i barns situation i andra länder och det är oerhört glädjande att nästan en procent av invånarna i 10 kommuner i Stockholms län är faddrar i SOS-Barnbyar. Jag önskar att vi hade en så stor andel faddrar i alla städer i hela Sverige! säger Elisabet Andersson, generalsekreterare för SOS-Barnbyar Sverige.

- Trots att finanskrisen påverkar även oss i hög grad verkar våra faddrar och privata kampanjgivare stanna kvar - det värmer mig mycket.Alla vi som suckar över krisen här i Sverige måste vara medvetna om att det finns många, många miljoner barn som just nu är hungriga, smutsiga och mycket ledsna över att ingen vuxen bryr sig om dem - deras situation blir ännu mer besvärlig nu när finanskrisen slagit till, säger Elisabet Andersson.

- Vi skulle dock önska att ännu fler stöttade vår verksamhet och blev faddrar. Det är ju snart jul. Ge bort ett fadderskap i julklapp eller skänk ett extra bidrag till vår verksamhet - för barnens skull, säger Elisabet Andersson.

Bli fadder i SOS-Barnbyar här