SOS Barnbyar och Hemköp samarbetar kring hållbar matproduktion

SOS Barnbyar och Hemköp samarbetar kring hållbar matproduktion

Tillsammans med Hemköp startar nu SOS Barnbyar upp ett nytt projekt för att ge 800 familjer i Moçambique verktyg att odla mat för social och miljömässig hållbarhet.

Hemköp har varit huvudpartner till SOS Barnbyar sedan 2007 och har under åren tillsammans med sina kunder samlat in cirka 20 miljoner kronor. Nu förnyar vi samarbetet och inriktar det mot hållbar matproduktion.

– Samarbeten som det med Hemköp är helt i linje med hur vi på SOS Barnbyar vill arbeta med hållbar utveckling. Genom ny kunskap och hållbara odlingsmetoder kan familjer som lever i utsatthet i Moçambique öka sina inkomster vilket möjliggör en trygg uppväxt för barnen i familjerna. Vi är glada över vårt fortsätta samarbeta med Hemköp, säger Kristoffer Wihed, Strategic Partnership Manager på SOS Barnbyar.

Projektet sträcker sig över drygt tre år och ger 800 småskaliga jordbrukare, varav många är kvinnor och unga, stöd och kunskap att förbättra sin produktionskapacitet. Det i sin tur leder till ökade inkomster, säkrare livsmedelsförsörjning och i förlängningen minskad fattigdom. Faktorer som alla ökar förutsättningarna för att ge barn en nära och kärleksfull uppväxt så att de kan växa och bli sitt starkaste jag.

– Hemköp och SOS Barnbyar har samarbetat under många år och det finansiella stödet från oss och kunderna har gjort verklig skillnad, säger Desiré Cichy, hållbarhetsansvarig på Hemköp.

Jordbrukarna får kunskap kring klimatsmart odlande. De lär sig bevara den biologiska mångfalden, motverka avskogning, kontrollera skadedjur och sjukdomar, transformera jordbruken för att bygga motståndskraft mot klimatförändringar och att minska eller eliminera utsläpp från odlingen.

Hemköps insamlingar har bidragit med cirka 20 miljoner kronor till SOS Barnbyar sedan 2007. Tidigare har bland annat en barnby i Ukraina byggts och det familjestärkande programmet fått stöd.

SOS Barnbyars mål är att inte ett enda barn ska växa upp ensamt. VI arbetar på plats i över 136 länder för alla barns rätt att växa upp i trygghet och med en familj. SOS Barnbyars kärnverksamheten handlar om insamling av medel för att ge barn och unga rätt förutsättningar för vuxenlivet så de kan skapa en hållbar framtid för sig själva och bidra till sina samhällen. SOS Barnbyar stöttar även unga vuxna som lever utsatt i Sverige med program i Göteborg och i Stockholm. Läs mer på: www.sos-barnbyar.se.