SOS-Barnbyar får 10 miljoner kronor från PostkodLotteriet

SOS-Barnbyar får 10 miljoner kronor från PostkodLotteriet

- Vi är mycket tacksamma för de 10 miljoner kronor vi får från PostkodLotteriet och alla lottprenumeranter. Nu får mer än 700 barn i Ghana möjlighet att gå i skolan och våra SOS-barnbymammor får också ett ordentligt utbildnings­center. Inte nog med att vi kan bygga dessa två skolor - pengarna räcker till att driva dem i flera år. Detta gör att vi kan ge ännu fler föräldralösa och övergivna barn runt om i världen ett hem, familj och utbildning.

Det säger Elisabet Andersson, generalsekreterare på SOS-Barnbyar, i en kommentar till de 10 miljoner kronor som SOS-Barnbyar får som ny förmånstagare till PostkodLotteriet.

SOS-Barnbyar etablerade verksamhet i Ghana 1971. Den första barnbyn byggdes i hamnstaden Tema, omkring 35 kilometer från huvudstaden Accra. Den öppnades 1974 och består idag av 15 familjehus där barnbymammorna bor med ett tiotal föräldralösa barn var. I anslutning till barnbyn i Tema driver SOS-Barnbyar både dagis och skola. De båda skolorna som PostkodLotteriet finansierar i Tema har redan börjat byggas och beräknas tas i bruk senast 2010.

SOS-Barnbyar har två barnbyar i Ghana. Ytterligare en är under uppbyggnad i Tamale med hjälp av pengar från svenska företag och privatpersoner. I anslutning till dessa har vi förskolor, skolor, yrkesskolor, ungdomscenter, sociala center och medicinkliniker.

Fakta om PostkodLotteriets utdelning till förmånstagarna:
Fredagen den 24 oktober startar Svenska PostkodLotteriets välgörenhetsvecka Tack Sverige. Då får SOS-Barnbyar tillsammans med de andra förmånstagarna i Lotteriet årets utdelning. Förra året var utdelningen 208 miljoner kronor, i år är utdelningen rekordstor - 345 miljoner kronor. I tv-programmet PostkodMiljonären fredag 24 oktober delas de första checkarna ut till förmånstagarna.

SOS-Barnbyar har varit förmånstagare till PostkodLotteriet sedan augusti 2008.

Mer information om vår verksamhet i Ghana finns här:

Bild på generalsekreterare Elisabet Andersson finns här:

Bli fadder i SOS-Barnbyar här

Mikael Grinbaum