The Prince Estate och Legacy Recordings ger ut nymastrad utgåva av “Prince and The Revolution: Live” från Prince historiska Purple Rain Tour

“There’s nothing I would change. It was one of the most powerful concerts I’ve ever attended.”

—Prince

Ett stycke musikhistoria skapades den 30 mars 1985 på legendariska Syracuse i New York när Prince under Purple Rain Tour gjorde en av sina mest omtalade spelningar någonsin. Konserten sändes via live-satellit till miljontals människor och filmades för att sedan bli en Grammy-nominerad konsertfilm ”Prince and The Revolution: Live”. Det är en historisk konsertfilm och en av de mest ikoniska liveinspelningar någonsin inom pop- och rockhistorien.

För första gången någonsin har det mäktiga framträdandet av Prince and The Revolution mixats och mastrats om av den Grammy-nominerade ljudteknikern Chris James som Prince samarbetade med senare åren under karriären. Detta gjordes efter att man upptäckte originalinspelningarna i Prince legendariska Paisley Park-arkiv efter tre decennier.

Den 3 juni, 2022, släpps den nya utgåvan av “Prince and The Revolution: Live” som kommer finnas tillgänglig på vinyl (3-LP set) för första gången samt på CD (2-CD/Blu-ray set). Releasen blir även den första att släppas i Dolby Atmos.

Idag släpps det första smakprovet från öppningsnumret ”Let’s Go Crazy – lyssna här - och upplev det nymastrade framträdandet av ”Let’s Go” på Prince’s officiella YouTube-kanal här.

Officiell hemsida: PRINCE.com
Instagram, Facebook and Twitter: @prince