The Clash släpper samlingsboxen ”Sound System” 9 september

The Clash släpper samlingsboxen ”Sound System” 9 september

För första gången någonsin släpper The Clash sin tidigare inspelade musik re-mastrad i en unik samlingsbox den 9 september i år. Designad av Paul Simonon som en klassik boom box går samlingen under namnet ”Sound System” och kommer att innehålla bandets fem studioalbum, tre skivor med demos, icke-albumsinglar, B-sidor, en DVD med ej tidigare visat material från promotion och live framträdanden, nyutgivning av bandets original fanzine ”Armagideon Times” tillsammans med en helt ny upplaga även den sammansatt och designad av Paul Simonon och merchandise såsom dog tags, stickers och exklusiv affisch.

Sammansatt av The Clash själva är detta en unik samlingsbox av ett av de mest inflytelserika brittiska banden av vår tid. Bandet som är känt för att under uppkomsten av 70-talets punkera ha pushat och brutit de musikaliska gränserna bland annat genom att experimentera med sitt sound ihop med ett sociopolitiskt budskap. Mixen av reggae, rap, jazz, dance, rockabilly och ska i sin musik ihop med den politiska agendan gör att de nästan fyrtio år senare fortfarande tilltalar nya lyssnare och behåller en slags modern position.

Se bandet presentera samlingen:

I samband med release av ”Sound System” den 9 september släpps även ”The Clash Hits Back” som är en låtsamling på två skivor bestående av samma tracklist som framfördes under bandets legendariska spelning i Brixton Fairdeal 1982 under ”The Cashbah Club UK Tour”. Med i samlingen finns setlisten i sitt original handskriven av Joe Strummer som alltid brukade tejpa den baktill på sin Telecaster före varje gig. Bandet berättar:

“Every show was different. Joe would spend a lot of time composing the running order, considering dynamics, emotional impact and the key the songs were in. This record is based on Joe’s setlist from The Casbah Club UK Tour, Brixton Fairdeal, 10th July 1982”.

Samlingsboxen “Sound System” och “The Clash Hits Back” släpps den 9 september I Sverige.

För mer information om The Clash:
www.theclash.com