​Sia släpper nya låten ”Alive” skriven tillsammans med Adele

​Sia släpper nya låten ”Alive” skriven tillsammans med Adele

Den australiensiska sångerskan, låtskriverskan, producenten och hitmakerskan Sia Furler släpper idag nya singeln ”Alive”. Låten har Sia skrivit tillsammans med Adele och Tobias Jesso, Jr och precis som den fyrfaldigt Grammynominerade låten ”Chandelier” är nya ”Alive” producerad av Jesse Shatkin. I samband med singelreleasen avslöjar Sia att hon kommer släppa ett nytt album - ”This Is Acting”.

Sia har under flera år dominerat musikscenen som låtskrivare till andra artister men när hon skrev ”Chandelier” beskrev hon låten som för personlig för att lämna ifrån sig och spelade därför själv in den, vilket ledde till att hennes unika röst, låtar och videor har berört människor världen över. ”Chandelier” var första singeln från albumet ”1000 Forms Of Fear” som släpptes i juli 2014 och blev en av förra årets största låtar. ”Chandelier” har sålt fem gånger platina bara i Sverige och albumet som sålt dubbelplatina innehöll även hits som ”Elastic Heart” och ”Big Girls Cry”.

Videon till ”Chandelier” där tittaren får följa tonåriga dansaren Maddie Zieglers känslomässiga rörelser har i dagsläget setts mer än 900 miljoner gånger på YouTube. Sias, Maddies och koreografen Ryan Huffingtons samarbete blev en succé och videokonceptet utvecklades till en trilogi där Maddie blev fortsatt huvudkaraktär i videon ”Elastic Heart” och ”Big Girls Cry”. I videon till ”Elastic Heart” bjöd Sia in den kända skådespelaren Shia LaBeouf att dansa med Maddie Ziegler och videon har nu mer än 395 miljoner visningar på YouTube.

Sia ligger bakom många av vår tids monsterhits och bara under 2013 levererade hon framgångsrika
låtar åt Rihanna (“Diamonds”), Katy Perry (“Double Rainbow”), Britney Spears(“Perfume”), Beyoncé
(“Pretty Hurts”) och Celine Dion. Utöver det har Sia även gjort samarbeten med DiploThe WeekndKylie MinogueAngel Haze. Sia har även skrivit och lånat ut sin röst på låtar som “Titanium” med David Guetta, “Beautiful Pain” med Eminem och “Wild Ones” med Flo Rida.

Sias videor

”Chandelier”