Sandra Beijers musikprojekt 'Tjejdikter' gästas av indiebandet Dolce på singeln "Affären"

Idag släpps, "Affären”, den fjärde singeln från projektet Tjejdikter, Sandra Beijers musikexperiment där artister hon tycker om lånar ut sin talang till hennes textvärld.

Låten släpps med det Umeåbaserade indiebandet Dolce, som spelat sin kritikerrosade vispop på bl.a. Way out West & SXSW. Efter att ha släppt sitt tredje album och turnerat under våren gästar dom nu Tjejdikter. Duon består av Anna Levander, som sjunger på låten, samt Leopold Nilsson.

”'Affären' är en sorglig historia om någon som följer efter sitt ex i mataffären. Hon gömmer sig bakom varor och funderar på om hon ska våga gå fram. Sedan uppstår ett missförstånd som krossar henne ytterligare. Jag ville skriva en berättelse som hade en upplösning och en knorr i slutet, som en klassisk svensk visa.” – Sandra Beijer

Lyssna på "Affären" här.

Den 27 september pratar Dolce om projektet tillsammans med Sandra Beijer & Jackie Mere på Fredrik Strages scen på Bokmässan by Night, där de även framför låten live.

”Affären”, skapad av Sandra Beijer, Anna Levander och David Lindvall som även producerat, släpps via Milkshake/Sony Music.

Om Tjejdikter:
Vad händer om man låter texterna få först och musiken komma sen? Sandra Beijer, författare, manusförfattare och en av Sveriges största bloggare har sökt svar på frågan tillsammans med 7 olika kvinnliga artister som Sandra beundrar. Resultatet blev Tjejdikter, en samling låtar och små berättelser som släpps som album i samband med Bokmässan.

Om Sandra Beijer
Sandra Beijer är författare, manusförfattare och en av Sveriges största bloggare. I snart 20 år har hon dagligen delat med sig av texter, tankar och bilder och över tid byggt upp en fanbase med 1,5 miljoner sidvisningar i månaden. En genomgående faktor under alla år har varit ett enormt musik-intresse där hon använt sin plattform för att lyfta olika genres, artister och låttexter. Som playlist-kurator har hon byggt upp en Spotify-profil med över 22.000 följare och över 120 spellistor. Förutom Tjejdikter skriver Sandra just nu på en pjäs.