RAW:s grundare Mårten Andersson tillbaka på scen

RAW:s grundare Mårten Andersson tillbaka på scen

Lördagen den 9 oktober gästas RAW Comedy Club på Maximteatern av självaste chefen. Då kör nämligen RAW-grundaren Mårten Andersson, som i år firar 10 år som standupkomiker, ett fullängdsset för första gången på länge. Gästar gör även QX-favoriten Per-Robin Gustafsson, vardagshumoristen Patrik Larssonn och reklamkändisen Dominik Henzel. Kvällen leds av den långe skojaren och barnprogramledaren Ahmed Berhan.

Nu har det äntligen blivit dags igen för grundaren av RAW Comedy Club, Mårten Andersson, att själv uppträda på Maximteatern. Det blir den vanliga dödsroliga blandningen av finurliga imitationer och spetsiga skämt om fördomar. Med sig till roligheterna har han Per-Robin Gustafsson, Patrik Larsson, och Dominik Henzel.

Mårten Andersson
Grundade RAW Comedy och har blivit stämd av Dr. Alban. Mårten Anderssson är en mångsysslande komiker och en av våra största humorexporter, som länge körde standup i London. Allt började med imitationerna i P3:s ”Pippirull” och fortsatte sedan rakt ut i strålkastarljuset. På tio år Mårten Andersson blivit en av landets mest etablerade komiker. Det verkar som att hans blandning av igenkänning och elakheter passar Sverige perfekt. I tv har vi förstås sett Mårten i egna ”Raw Comedy Club” på Kanal 5 men också en mängd andra kanaler, både i humorproduktioner som ”Extra! Extra!” och ”Stockholm Live”, men också i ”Let’s Dance”.

Mårten om TV4:

Per-Robin Gustafsson
Per-Robin har inte varit standupkomiker så länge men har varit homosexuell och rolig i hela sitt liv. Enligt tidningen QX driver han också Sveriges bästa och roligaste gayblogg. Gustafsson bangar inte för varken skämt en bra bit under bältet eller vassa meningsutbyten med publiken, men allt görs med värme. Han var dessutom en av deltagarna i tv-programmet ”Anna Anka söker assistent” på TV3.

Per-Robin om Anna Anka bakom fasaden:

Patrik Larsson
Gjorde scendebut som skådespelare för över trettio år sedan och har kört standup i dryga tio år. Urstockholmaren Larsson pratar om helt vanliga ämnen som sin uppväxt, manligt och kvinnligt, teve och vardagssituationer – men han lyckas alltid vrida ur humor som får publiken att ramla ur stolarna. Patrik är oförskämt underskattad i de breda lagren med tanke på att han är många andra komikers favoritartist. Han är också ett välkänt ansikte i tv och har medverkat i bland annat Extra! Extra!, Stockholm Live, Kvarteret Skatan och Cirkus Möller.

Patrik om danska spökjägare som fuskar:

Dominik Henzel
Ni minns väl tuffingen ”Sudden” i kultfilmen ”G – som i gemenskap”? Han spelades av skådespelaren Dominik Henzel som på senare år gjort succé som standupkomiker. Hans stil som komiker är att prata om någon egentligen helt vanlig situation och vrida den till det absurda, snarare än att vara en av de mer direkta komikerna. Med sina skrattframkallande rolltolkningar har Henzel också gjort succé i ett flertal reklamfilmer. Alla kommer ihåg den dryga stockholmaren som står på en potatisåker och säger att ”dom här bladen friteras alltså”, och detsamma gäller den flamboyanta optikern som tycker det är viktigast med ”rätt bågar”. Har också medverkat i ”Stockholm Live” och ”Comedy Fight Club”.

Dominik om manliga möten i vardagen:

RAW Comedy Club
Lördag 9 oktober kl 22:00
Maxim Karlaplan 4
Biljetter: www.ticnet.se, 077-170 70 70

Om RAW Comedy
RAW Comedy Club är en av Sveriges främsta standup-klubbar, och den enda i landet som ständigt blandar internationella stjärnor med de absolut största svenska namnen och de hetaste nya talangerna. Vid sidan om standup-klubbar på Maxim i Stockholm gör RAW Comedy även standup-showen RAW för Kanal 5, turnén RAW Comedy Club Live och humorkryssningen RAW Comedy Cruise. Dessutom har RAW Comedy dessutom den stora äran att i oktober presentera det australienska humorundret Axis of Awesome. Efter drygt 11 miljoner visningar på Youtube är det äntligen dags för trion att gästa Sverige.

RAW grundades av Mårten Andersson 2004 och är idag en etikett på Sony Music. För mer information om RAW Comedy: www.rawcomedy.se.

För vidare pressinformation, pressbilder och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
ILES PR, Helena Iles, 0739 80 52 51, helena@iles.se