Michael Jacksons legendariska "BAD" firar 25-årsjubileum

Michael Jacksons legendariska "BAD" firar 25-årsjubileum

Det är snart 25-år sedan Michael Jacksons legendariska album ”BAD” släpptes och den 19 september släpps en jubileumsutgåva av albumet, ”BAD 25”, som består av tre CDs och en DVD.
De tre skivorna innehåller bland annat en nymastrad version av ”BAD”, tidigare outgivet material samt en liveinspelning från Michael Jacksons legendariska konsert på Wembley Stadium från 16 juli 1988.

DVDn innehåller konserten från Wembley stadium i sin helhet, där Michael uppträdde inför Prins Charles, Prinsessan Diana och de övriga 72 000 fansen som stod i publiken för den utsålda konserten. Denna konsertkväll var en av sju konsertkvällar som Michael Jackson uppträdde inför totalt mer än 500 000 människor – tre gånger så många försökte dock köpa biljetter till konserten.
Materialet kommer från Michael Jacksons personliga VHS kopia, som också är den enda existerande inspelningen.

“The era of BAD represented Michael’s creative ‘coming of age’ as a solo artist in charge of every aspect of his career – from recording to touring to endorsements to merchandising.  This was the first album on which nearly all of the songs were written by Michael.  It was also the first album in history to produce five consecutive #1 singles and it took 2 ½ decades for another artist to match that success.  It was also the first time Michael would tour as a solo artist - his vision, his decisions on what the show would be.  The enormous success of the BAD album and tour was a pivotal moment in Michael’s growth as a composer, performer and producer cementing his role as the King of Pop.  We are thrilled to celebrate such an historic era in Michael’s career with this release”, säger John Branca & John McClain, Estate of Michael Jackson.

Utgåvan kommer även att innehålla två booklets med foton som tidigare aldrig publicerats. Även en 7 tums vinyl med singeln ”I Just Can’t Stop Loving You” och B-sidan ”Baby Be Mine” kommer också att släppas.

När ”BAD” först släpptes den 31 augusti 1987 blev den #1 över hela världen och hade fem singlar som toppade Billboard-listan. ”BAD” var nominerad till sex Grammy Awards och vann två. Albumet var Michael Jacksons tredje album producerad tillsammans med Quincy Jones och sålde över 45 miljoner ex över hela världen.

”The BAD World Tour” var Michael Jacksons första turné som soloartist.
Den legendariska turnén inkluderade 123 konserter med över 4.4 miljoner i publiken.
Turnén kom med i ”Guinness World Records” för största turnén i historien, med störst publik och den snabbast utsålda konserten på Wembley Stadium.

”BAD 25” släpps den 19 september.

www.michaeljackson.com