Foto: Ninja Hanna

Maria Jane Smith går solo – släpper sin första singel ”Adrian”

Maria Jane Smith, mer känd från framgångsrika duon Smith & Thell, går nu solo och släpper sin första singel Adrian den 27 september. Trailer trash pop & electro country bangers, så beskriver Maria Jane Smith musiken hon numera gör. Adrian är en elektrostökig poplåt som skildrar hennes ungdom på landsbygden om ett trashigt paradis av husvagnsparkeringar. Maria har alltid varit en berättare. Som barn ville hon bli författare men lärde sig spela gitarr och gjorde istället om sina personliga berättelser till sånger.

Lyssna: https://MariaJaneSmith.lnk.to/Adrian

”’Adrian’ är den första låten jag skrivit där jag beskriver mina tonår precis rakt av som de åren var. Utan målande drömska metaforer och utan att skämmas. Mina vänner, familjen, det som skulle bli Smith & Thell, pojkvännen, stöket. De otvättade orden om platsen och människorna jag mötte på vägen. ’Adrian’ är ett förlåt till killen som aldrig fick en låt, och förklaringen till varför jag bara drog” – Maria Jane Smith.

Adrian släpps även tillsammans med en lyricvideo:

Smith & Thell slog igenom 2017 med debutalbumet Soulprints och sedan dess haft enorma framgångar, med över 350 miljoner streams på Spotify, mängder med multiplatinasäljande singlar, Billboard-listan, flera ettor på radiolistor i Sverige, USA och Norge, turnéer runtom i världen, grammispris för Årets Låtskrivare 2020, samt egna låtskrivarkarriärer med bland annat Molly Sandén (dubbelplatinasäljande ”Nån annan nu”) Ava Max ("So Am I") och Alan Walker ("Ignite") för att bara nämna några.

Trots detta längtade Maria efter att vara självständig. Tillsammans med producenten David Morup låste hon in sig i ett hus i Echo Park, Los Angeles, och skapade embryot till hennes första soloalbum A Glitch in the Matrix.

"Nu när jag har börjat både skriva och producera min musik känner jag dubbelt så mycket skaparglädje. Plötsligt är jag fri i båda uttrycken, utan att något tar över från det andra”. – Maria Jane Smith.

Albumet A Glith in the Matrix släpps våren 2025 och speglar hennes sökande efter frihet och personligt uttryck, vilket markerar ett spännande nytt kapitel i hennes karriär.

I höst är Maria support på Albin Lee Meldaus arenaturné runtom i Sverige.

Följ Maria Jane Smith: Tiktok Instagram Spotify Youtube