Foto: Ninja Hanna

Linnea Henriksson är tillbaka med ny musik - släpper storslagna singeln ”Ge inte upp på mig”

Linnea Henriksson, som befäst sig som en av Sveriges mest folkkära artister, släpper efterlängtad ny musik. Singeln Ge inte upp på mig markerar en ny musikalisk riktning för Linnea. Efter att i fjol ha släppt albumet Det lilla med tillhörande intim turné runt om i landet, var hon redo att gå in i studion igen och denna gång med personer hon aldrig jobbat med tidigare. Resultatet blev pampiga Ge inte upp på mig, som är skriven av Linnea Henriksson tillsammans med Mange Schmidt, Karl Flyckt och Carl Falk som även står bakom produktionen.

Lyssna: https://linneahenriksson.lnk.to/GeInteUppPaMig

Låten handlar om när något egentligen redan är förlorat, men man inser det försent. I några desperata minuter försöker jag få den jag älskar att tänka om. Älskar att skriva om sånt här, det mörkaste mörka i ett förhållande, men klä det i den glittrigaste kostym. När jag lyssnar på låten ser jag old Las Vegas framför mig. De överdådiga showerna som både är too much, men också så förföriska. Det är gränslöst och man löser problemen med att bara ösa på mer, vilket är precis samma som när man försöker övertyga någon som redan bestämt sig. – Linnea Henriksson.

Men det är inte bara Linnea Henrikssons musik som tar en ny riktning. På sociala medier lanseras låten genom att även hon själv förändrar karaktär – en överdrivet lyxig diva som förlorar sig själv i sitt försök att hålla upp en fasad och lyckad aura i musikbranschen. Här ser vi henne driva med sig själv och sin egen bransch.

"Var inte ett as". När folk frågar mig hur man ska göra karriär i min bransch är det vad jag brukar svara. Jag har liksom börjat få komplimangen "du är så normal" i jobbsammanhang, vilket säger mer om andra än om mig. Min karaktär är ett sätt för mig att driva med min egen arbetsplats och allängslighet och ego som ligger som byggdamm över hela branschen. Det är en märklig värld där man behandlas olika beroende på vem man är och som artist är det rätt accepterat att jag får bete mig sämre än mina kollegor med annat yrke än mig. Istället för att bli knäpp ville jag leka med det och min egen rädsla över att vara uträknad, som kommer inför varje release. Tankarna om att man blivit för gammal, för tjock, för ful, för ointressant. Att man förlorat både sin relevans och position. Jag behövde inte leta så långt bort för att hitta min inspiration. Vi får väl se om någon mer känner igen sig…

Ge inte upp på mig släpps idag och är första smakprovet på Linneas nya musikaliska resa.

Linnea Henriksson har under tretton år som artist och låtskrivare etablerats som en av våra mest folkkära popartister. Hennes musik har streamats över 283 miljoner gånger och blivit en av de mest spelade på svensk radio. Hon har turnerat runtom i landet, både på de största scenerna och festivalerna samt intima spelningar som senast på Den lilla turnén. År 2018 medverkade hon i TV4:s program “Så mycket bättre” och blev ett med svenska folket. Under 2022 tog hon sig an det hedersfyllda uppdraget och avslutade årets säsong av ”Sommar i P1”. Linnea har fyra soloalbum och en jul-EP bakom sig samt belönats med priser på P3 Guld-galan (Årets Artist 2013 och Årets Pop 2019) och hyllats med Grammisnomineringar (i kategorierna Årets pop och Årets artist, 2018). Hon mottog nyligen det hedersfyllda priset "Hallands akademis stora pris" som delas ut till någon av stor betydelse för Halland tillsammans med 100.000 kronor. I höst åker hon ut på två tunga turnéer. Först ett samarbete med Norrbotten Big Band på svenska jazzklubbar och senare i höst, arenaturnén "Let the music speak" där hon, tillsammans med Peter Jöback, Petra Marklund och Tomas Andersson Wij hyllar Björn & Bennys musik tillsammans med stor orkester.

Följ Linnea Henriksson: Tiktok I Facebook I Instagram I Spotify I Youtube