*På bilden från vänster:  Camilla Adamsson Head of Brand Partnerships, Suzanne Rapp Head of Local och Ellen Kvarby Head of Creative. Foto: Henrik Gustavsson.
*På bilden från vänster: Camilla Adamsson Head of Brand Partnerships, Suzanne Rapp Head of Local och Ellen Kvarby Head of Creative. Foto: Henrik Gustavsson.

​kents farväl ger vinst till Sony Music i Inhousegalan 2017

Torsdagen 5 oktober gick InHousegalan 2017 av stapeln - Sveriges enda reklamtävling för inhouseavdelningar. Sony Music Sweden tog hem priset ”Bästa kampanj" för sitt arbete med svenska rockbandet kent under 2016 .

Det är tredje året i rad som Sony Music Sweden tar hem förstapris på InHousetävlingen. Tidigare år i kategorin “Bästa Digitala Aktivitet” men i år i den prestigefyllda kategorin ”Bästa Kampanj”. Andra nominerade i samma kategori var bland annat King för “BW3”, ATG för Stjärnhästarna, Metro för “Metro förklarar” och Oatly för “Gammaldags kampanj”.

Gunnar Duintjer, VD på Arkitektkopia och juryordförande i tävlingen motiverar vinsten: ”En riktigt bra kampanj är en kampanj som utvecklas över tid. I det här fallet blev det hela sorgligare och sorgligare, ända tills den sista spiken till slut slagits i kistan. Bandet kent tog ett långsamt, men välregisserat, farväl. Och för det säger vi grattis till Sony Music.”

Sony Music Sweden var på galan nominerade i tre av de totalt sju kategorierna. Nomineringarna i kategorierna ”Bästa digitala aktivitet” och ”Bästa Kampanj” för sitt arbete med kent, och en nominering i ”Årets inhouseavdelning”.

Kampanjen för kents sista år som band har uppmärksammats på flera håll. I somras nominerades Sony Music Sweden i tre kategorier på den internationellt prestigefyllda reklamtävlingen Cannes Lions, och prisades med ett lejon för ”kentipedia” i kategorin ” ”Entertainment For Music - Fan Experience: Multi-Platform”