Jonathan Johansson släpper nya albumet Lebensraum

Jonathan Johansson släpper nya albumet Lebensraum

Idag släpper Jonathan Johansson det nya albumet "Lebensraum" exklusivt på Spotify - den 25 mars släpps det hos övriga digitala återförsäljare.

På ”Lebensraum” hör vi mycket tankar kring rörelsefrihet och nyfascism - det innehåller flera berättelser som är sammanfogade med det gemensamma temat: ett Europa i förfall. Det dysfunktionella Fort Europa med Schengen, uppväxtåren i Malmö som präglades av segregationsproblem och inte minst kärlek.

Såhär säger Jonathan om "Lebensraum":

- Det känns nästan som en perfekt titel på en platta som försöker säga något om Europa, rörelsefrihet och nyväckt fascism. Om hur vissa har alla privilegier och all frihet, och hur andra inte har något sådant alls. Samtidigt försöker flera karaktärer på plattan – ett kärlekspar samt två bästa vänner – ta sig an något slags eget livsrum. De tar sig rätten att leva sitt eget liv, exakt var de vill, med sina egna drömmar. Jag är intresserad av den där frihetskulten vi driver i vår kultur. Vi vet att det är rätt att röra oss fritt, skapa våra egna liv, göra som vi vill. Samtidigt kan det så lätt kantra in i en livsstil som är fattig på konstruktiva ramar och relationer, och nästan alltid på bekostnad av någon annans frihet. Och jag är den första att erkänna sig skyldig.

Recensionerna för "Lebensraum" är samstämmigt positiva, några röster:

”Det är Jonathan Johanssons hittills största stund. På något sätt både helande och ångestframkallande.” – Östgöta Corren 4 av 5

”Konstant är Jonathan Johanssons briljanta popmusikskrivande” – Upsala Nya Tidning 4 av 5

”Lebensraum är den bästa skivan hittills i år och dessutom är Jonathan Johansson Sveriges mest intressanta artist” – Smålandsposten 5 av 5

”Lika lyxigt som läckert, men med ett grundläggande vemod som löper genom samtliga skivans stämningslägen och går utmärkt ihop med både försoning och självförakt” – Dagens Nyheter 4 av 5

"Lebensraum" är en snygg skiva som på tolv generösa spår viker ut sig som en soltörstande lyxturist på en varm sandstrand”. – Svenska Dagbladet 5 av 5

”På ”Lebensraum” vågar Jonathan Johansson – och vinner” – Aftonbladet 4 av 5

”Vårens modigaste svenska skiva” - Bäst just nu i Borås tidning

Lyssna på "Lebensraum" här.

Turnédatum våren 2015:
27/3 Uppsala – V-Dala Nation