​Guldskiva för ”Dream Away” med Darin och Eagle-Eye Cherry

​Guldskiva för ”Dream Away” med Darin och Eagle-Eye Cherry

Darin och Eagle-Eye skapade förra året signaturlåten till programmet ”En resa för livet” som sändes på TV4. Låten ”Dream Away” har nu, med över 30.000 sålda ex, belönats med en guldskiva och med det även genererat en stor summa pengar till SOS Barnbyar.

- Att så många laddat ner och streamat ”Dream Away” är skitkul. Det absolut största med det är att låten, och hela EP:n, kunnat omvandlas till att göra skillnad för utsatta barn runt om i världen, säger Darin och Eagle-Eye Cherry i ett gemensamt uttalande.

En resa för livet är en musikalisk dokumentärserie där tittarna får följa fyra svenska engagerade låtskrivare och artister på deras livs resa. 2014 gick resan till ett av världens fattigaste områden – Filippinernas huvudstad Manila. Baserat på sina upplevelser skapade artisterna Eagle-Eye Cherry, Darin, Sophie Zelmani och Uno Sveningsson varsin låt som tillsammans med signaturmelodin blev en EP, där intäkterna skänktes till SOS Barnbyar. EP:n har genererat närmare 400.000 kronor från streaming och downloads av musiken.

- Att jobba tillsammans med de medverkande artisterna för att maximera intäkterna till SOS Barnbyars fantastiska arbete var en självklarhet för oss, och vi var väldigt glada att kunna bidra genom att skänka vår del av försäljningsintäkterna. Att musiken nådde så många människor resulterade förhoppningsvis inte bara i en väsentlig summa till SOS Barnbyar, men även till en ökad medvetenhet om deras organisation. Vi ser fram emot att fortsätta det lyckade samarbetet med den nya säsongen av ”En resa för livet”, säger Mark Dennis, VD för Sony Music Sweden.

Andra säsongen av ”En resa för livet” har premiär på söndag 18 januari i Sjuan. Programmet sänds varje söndag kl. 21:00 under fyra veckor. I år medverkar Danny Saucedo, Marit Bergman, Timo Räisänen och Linda Sundblad. Artisterna har denna gång besökt Bangladesh huvudstad Dhaka, en myllrande och bullrig stad med 16 miljoner invånare och utbredd fattigdom.

På 2015 års signaturlåt till programmet medverkar alla fyra artisterna och låten ”En vanlig Bangladeshi afternoon” släpps exklusivt på Spotify fredag 16 januari. Därefter släpps en låt av respektive artist på Spotify efter varje program.

På bilden, från vänster: Mia Strandell/SOS Barnbyar, Mark Dennis/Sony Music Sweden, Eagle-Eye Cherry och Darin.

Kontaktperson SOS Barnbyar:
Jessica W Sandberg