Ett helt nytt album från Peter Jöback - I Love Musicals – The Album

Ett helt nytt album från Peter Jöback - I Love Musicals – The Album

Senast Peter spelade in en musikalskiva var 1997 då ”Personliga val”
blev en av det årets bäst säljande skivor och Peter blev Grammisnominerad till årets artist.
Med senaste årets succéer på musikalscenen ger nu Peter ut en ny skiva i denna genre där han en gång började sin artistiska bana.

Den 29 april gjorde Peter Jöback en historisk Broadway-premiär i en av musikalvärldens största huvudroller, som Phantom i 25-årsjubilerande ”The Phantom of the Opera” på The Majestic Theatre på Broadway NYC. Hans bejublade tolkning av rollen i Londons West End förra året har tagit honom till musikalvärldens mekka, Broadway.

I september är han åter i Sverige och drar då igång sin publik- och kritikerrosade föreställning ”I Love Musicals” på en ny arenaturné med undertiteln ”The Broadway edition” och två veckor innan turnéstart, kommer ”I Love Musicals – the album”.

När Peter drog igång detta scenprojekt förra året var det med en storslagenhet som sällan skådats och samma inställning har gällt när dessa 14 låtar överförts till skiva!

I Rixmixningsverkets studio på Skeppsholmen har Peter tillsammans med Stockholm Sinfonietta spelat in de största sångerna från THE PHANTOM OF THE OPERA, JESUS CHRIST SUPERSTAR, SWEENEY TODD, MISS SAIGON, CHESS, WITCHES OF EASTWICK, KRISTINA FRÅN
DUVEMÅLA och många fler.

38 musiker i en studio under ledning av dirigenten maestro David White. I  kontrollrummet fanns Fredrik Kempe, Dan Sundquist, Bernard Löhr och Linn Fijal.  Sånger som "Music of The Night", "Come What May", "Gethsemane", "Why God, Why?", "Sunset Boulevard", "Luck be a Lady" och en och annan överraskning finns med på detta storslagna album.  Katy Treharne och Ma-Anne Dionisio som gästade Peter på förra årets turné, förgyller skivan med sina fantastiska röster.

”I Love Musicals – The Album” är en exklusiv inspelning av musikalklassiker i lyxförpackning och Peter Jöback i högform.

Se en sammanfattning av Peters premiär som Phantom of the Opera från Broadway: Klicka här.

www.peterjoback.com
www.facebook.com/peterjoback