Esther Vallee släpper EPn Time's Up & musikvideo om sexuellt övertramp

Esther Vallee släpper EPn Time's Up & musikvideo om sexuellt övertramp

Idag släpper Esther Vallee EPn Time´s Upen hyllning till & påminnelse om #Metoo-rörelsen. Sedan hösten har Esther släppt singlar med ett för henne nytt sound och med nyfunnen självkänsla och jävlar anamma. Tillsammans med producenten Anton Axèlo har hon skapat dessa fem låtar.

Titelspåret handlar om ett sexuellt övertramp Esther varit med om och musikvideon som släpptes idag utspelar sig i ett ”rage room” där hon får utlopp för sina känslor, iklädd specialgjord dräkt av kostymören Nina Sandström (Kungliga Operan, Maxim Teatern m.fl.).

Under videoinspelningen tänkte jag ”hur fan ska jag lösa det här?” Men när jag väl började visualisera minnen blev det plötsligt ganska lätt att krossa allt i min väg... Även om både psyket och kroppen tömdes på kraft snabbt. När jag började slå kom en våg av adrenalin som kändes så sjukt beroendeframkallande. Vilken jävla lättnad! Det var som att alla på inspelningen försvann. Bara jag och min rage fanns där i ett rum fyllt av trasiga saker. Finaste minnet är efter en tagningarna när alla skrek av lycka och sprang fram och samlades i en stor gruppkram. Då bara brast det.

Det känns så obehagligt men ändå enormt befriande att äntligen få dela denna EP med omvärlden. Jag lämnar ett tungt kapitel bakom mig och hoppas på en ljusare framtid med jämställdhet, nolltolerans mot maktmissbruk och där övertramp kommer vara oacceptabelt. I alla branscher. Det är ”Time’s Up” helt enkelt. – Esther Vallee.

LYSSNA: https://EstherVallee.lnk.to/TimesUp

FÖLJ ESTHER: https://www.instagram.com/esthervalleeofficial/?hl=sv