Eddie Meduzas ikoniska låt ”Reaktorn läck i Barsebäck” remixas av sonen Erik Meduza

Under 80- och 90-tal var Errol Leonard Norstedt, bättre känd som Eddie Meduza, en ikon inom raggarrocken. Hans låtar, ofta uppfattade som kontroversiella, bar ofta på en djup ironi, men missförstådd av många. Några av Eddies stora hits är bland annat ”Midsommarnatt”, ”Gasen i botten” och ”Mera brännvin”. Hans kulturella arv lever dock fortfarande kvar i högtalarna i de bensindoftande raggarbilarna och EPA-traktorerna som rullar på de svenska gatorna. Det är inte bara i den svenska musikbranschen som Eddie har gjort avtryck i. Hans klassiska låt ”Reaktorn läck i Barsebäck” har även fått internationell exponering, framför allt i Mexiko där låten har blivit en kultfavorit i alternativa och subkulturella kretsar.

Men arvet efter Eddie Meduza lever vidare, inte minst genom hans son Erik Meduza. Erik har valt att följa sin fars fotspår inom musiken och har skapat sig en egen framgångsrik karriär inom genren epadunk. Hans låtar som "Snabb" och "Dunka plåt" har över en miljon streams på Spotify och befäst sin plats i den moderna epakulturen.

Idag den 3:e maj släpper Erik Meduza en remix av sin fars klassiker "Reaktorn läck i Barsebäck". Detta släpp kommer att uppmärksammas under "Meduzafestivalen" i Tidaholm, som äger rum mellan den 3:e och 4:e maj. Festivalen kommer att vara en hyllning till Eddie Meduza, en helg fylld av musik och minnen. Erik Meduza kommer att närvara på festivalen för att hylla sin fars minne och det avtryck han har gjort på den svenska musikbranschen.

Efter ett kort samtal med Erik Meduza säger han ”Det fanns inga tvivel om att närvara på Meduzafestivalen för att hedra farsan, det ska verkligen bli skitkul”.

Erik Meduzas remix finns att lyssna på nu via Spotify, Apple, Youtube och alla andra musikplattformar.
Lyssna här!

Meduzafestivalen äger rum den 3–4 maj 2024 i Tidaholm
Biljetter kan du köpa här: https://eddiemeduza.se/