Diskopunk släpper mästerlig one-take musikvideo filmad med iPhone

Diskopunk släpper mästerlig one-take musikvideo filmad med iPhone

Diskopunk släppte i fredags nya singeln ”Motherland” och hade en slutsåld euforisk spelning på Debaser Strand i Stockholm samma kväll.

Idag släpper de musikvideon till ”Motherland” som är inspelad i en one-take på Zinkens IP. Den föreställer sångaren America America samt en liga ovetande statister. Bandet berättar:

”Vi visste att vi ville va på en löparbana. Det var enda idén egentligen. Vi hade ingen videobudget alls så vi lånade en gimbal pinne och drog ner till Zinkens IP och gjorde en enda tagning med en iPhone. Ingen annan i videon var tillfrågad, blev mästerverk direkt.”

”Motherland är en tvåstegsraket från samtiden. Absolut panik med glimten i ögat. Bland det rockigaste vi gjort fast samtidigt otroligt dansbar. Har nån slags trivsel i sig också. Väldigt rak, direkt och o så härlig.” – Diskopunk.

Diskopunk har sedan debuten 2016 gjort ett bestående in- och avtryck, framförallt på livescenen med sin minst sagt övertända liveakt. Bandet beskriver själva sitt sound som ”ett dekigt ABBA; grandiosa och ackord-drivna poplåtar upptrissade med post-punk-element - vrålande distade synthar, gitarr-riff och en jävla massa percussion”. I början på året släppte de självbetitlade debut-EP:n med singeln ”Lilla Pojke” i spetsen som i april följdes upp med singeln "Healthy". De skriver, producerar, mixar samt gör allt visuellt själva.

Ta chansen att se dem live den 5 juni i Göteborg (Pustervik) på Gården Festival.

Minidokumentär om bandet: https://www.youtube.com/watch?v=Y86GdqookXE