VD och Sportchef lämnar Solvalla

Travsportens centrala organisationer tog nyligen beslut gällande tävlingsstruktur för 2010 samt att ett nytt ekonomiskt fördelningssystem ska införas för landets travbanor från och med kommande verksamhetsår.

"Med den ökande centraliseringen och den begränsade möjligheten att påverka såväl den sportsliga kvalitén som de ekonomiska förutsättningarna har vi kommit fram till att vi inte är rätt personer att driva Solvalla framåt", säger VD Stefan Lundborg och Sportchef Mattias Stenby.

De centrala besluten innebär minskade ekonomiska resurser för Solvalla. Stockholms Travsällskaps styrelse har därför, tillsammans med Solvallas ledning, utarbetat och beslutat om en ny verksamhetsplan för att möta de nya förutsättningarna. Styrelse och ledning har valt att prioritera prispengar och den sportsliga kvalitén, och istället genomföra en omorganisation av verksamheten för att nå en budget i balans.

"Vi stödjer STS styrelsebeslut att prioritera prispengarna och säkerställa den sportsliga kvaliteten. Vi är övertygande att det är det bästa för såväl Solvalla som för svensk travsport både på kort och lång sikt", säger VD Stefan Lundborg och Sportchef Mattias Stenby.

Omorganisationen innebär att Solvallas personalstyrka kommer att reduceras och att verksamheten framöver kommer att ledas av en travbanechef med ansvar för såväl befintlig anläggning som sporten.

"Jag har förståelse för Lundborgs och Stenbys beslut. Däremot anser jag att det är oroväckande för svensk travsport att tappa deras kompetens. Under sina tre år på Solvalla har de utvecklat Elitloppet, medverkat till och genomfört, nödvändiga förändringar, nya arbetsformer och visioner samt haft ett mycket gott samarbete med Stockholms Travsällskaps styrelse och intresseorganisationer. Lundborg kommer framöver på konsultbasis att ansvara för STS:s arenaprojekt, vilket jag är glad över", säger Christer Brandberg, ordförande i Stockholms Travsällskap.

Styrelsen har inlett rekryteringen av en ny travbanechef.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Christer Brandberg, Ordförande Stockholms Travsällskap, 0708 - 61 12 34

Stefan Lundborg, VD Solvalla, 0705 - 60 60 00