Intresset var stort när flygplanet innehållande hästar till Elitloppshelgen landade i Sverige 2016.

USA-planet till Elitloppshelgen bokat

Nu är det sponsrade flyget från USA till Elitloppet Benders bokat. 22 maj lyfter en Boeing 777 från New York till Sverige.
– Vi kommer ha plats för nio nordamerikanska hästar, säger Solvallas sportchef Markus Myron.

Det är Benders Sverige AB som sponsrar flyget till Elitloppshelgen.

– Vi på Solvalla är otroligt tacksamma för att Benders ger oss den här chansen att förgylla tävlingarna med stjärnhästar från andra sidan Atlanten i år också, säger Markus Myron.

2016 flögs exempelvis Elitloppstvåan Resolve och vinnaren i Fyraåringseliten, Pinkman, hit med i det chartrade planet.

– Vinnaren i AJ Cutler Memorial på Meadowlands den 6 maj får en rosa biljett till Elitloppet Benders 2017 och Åke Svanstedt matchar förstås Resolve för det loppet, säger Markus Myron.

Solvallas sportchef kommer ha ögonen på fler hästar i USA.

– Och inte bara för huvudloppet. Givetvis sneglar jag på kandidater till Harper Hanovers lopp och Sweden Cup och andra fina lopp vi har under helgen, säger Markus Myron.

– Vi har ett stort engagemang i den amerikanska travsporten och vi är stolta över att kunna bidra till att de bästa amerikanska hästarna tävlar på lika villkor som de europeiska under Elitloppshelgen. Direktflyget från USA gör att fler amerikanska hästar kommer hit och det kortar dessutom ned hästarnas restid avsevärt. Vi är glada och stolta över att återigen kunna bidra till att stärka Elitloppshelgen som ligger oss varmt om hjärtat, säger Ove Bender, VD på Benders Sverige AB.

Inte svårt att förstå varför, då de haft med åtta uppfödningar i Elitloppet varav två har segrat.

Elitloppet Benders avgörs söndagen den 28 maj på Solvalla. Klara för medverkan är franska Bold Eagle och Timoko. Svenske Nuncio är också inbjuden i egenskap av titelförsvarare.

FAKTA TRAVPLANET
Lyfter:
22 maj i New York och landar i Göteborg. Åker tillbaka 1 juni.
Flygbolag:
Qatar Airways.