Mack Grace SM klar för Elitloppet 2012

Mack Grace SM klar för Elitloppet 2012

Elitloppsgeneralen Tore Fyrand bjöd in den tionde Elitloppsdeltagaren i TV4 Sports direktsändning från Solvalla. Det blev den italienska vinnaren av Lotterialöpningen, Mack Grace SM, som tog platsen. Sex platser återstår.

Mack Grace SM hade en framgångsrik fjolårssäsong som femåring, då han vann bland annat ett försök till Lotterialöpningen och slutade trea i finalen bakom Libeccio Grif och Italiano i maj. Det blev segrar i de större italienska snabbloppen Premio Renzo Orlandi, Premio Giorgio Jegher och han vann sedan också försök och final i Gran Premio Citta di Montecatini.

Inledningen på 2012 var dock inte så övertygande, men redan i försöket till Lotterialöpningen visade Mack Grace SM sig från den bästa sidan när han ledde hela vägen. I Finalen såg det likadant ut, han tog ledningen och vann sedan enkelt på 1.11,8/1600 meter autostart på Agnano-banan som inte är speciellt snabb. Lucio Colletti tog över träningen av hästen på hösten 2010 från Holger Ehlert och har sedan dess tagit elva segrar på 27 starter och sprungit in drygt 4,4 miljoner kronor av sina totalt 5,7 miljoner kronor intjänade kronor. Sexåringen är riktigt startsnabb och drar ofta iväg till ledningen vilket är en ingrediens som ger Elitloppsfältet en extra krydda, han har dessutom vid ett flertal tillfällen visat att han trivs utmärkt med försök och final samma dag och Mack Grace SM blir ett intressant inslag i Elitloppet 2012.

Följande hästar är nu inbjudna till Elitloppet 2012: Rapide Lebel (Frankrike), Arch Madness (USA), Timoko (Frankrike), Windsong Geant (Kanada), Sanity (Sverige), Commander Crowe (Sverige), Yarrah Boko (Norge), Iceland (Sverige), Beanie M.M. (Sverige) och Mack Grace SM (Italien).

Fakta: Mack Grace SM:

Nationalitet (ägare): Italien (Scuderia Stall Royal Horse Srl)
Tränare: Lucio Colletti
Kön: Hingst
Ålder: 6 år e C.C.’s Chuckie T. – Ambro Grace SM
Startprissumma: 5,7 miljoner kronor
Rekord: 1.11,8

Elitloppet är ett av världens mest renommerade travlopp och avgörs den sista söndagen i maj på Solvalla. 16 av världens bästa hästar bjuds in för att göra upp i två försök och en final, båda över sprinterdistansen 1609 meter. Förstapriset 2012 är på hela tre miljoner svenska kronor.

Elitloppshelgen 25-27 maj räknas med sina över 50 000 besökare som ett av Stockholms största evenemang och som det största återkommande idrottsevenemanget i Sverige. En gång om året samlas aktiva, hästägare och nyfikna besökare för att skapa den folkfest som gjort Elitloppet känt som ett idrottsevenemang man återkommer till.