Finalisterna klara i Bolt Design Award ’08

Bolt Design Award är en årligen återkommande internationell tävling öppen för unga etablerade och icke etablerade formgivare. Uppdraget är att formge den trofé som vinnaren av Elitloppet ’08 erhåller. Tävlingen som är skapad av Solvalla, en av världens främsta travarenor och arrangör av Elitloppet har lockat bidrag från hela världen. Solvalla vill med detta pris ge formgivare och konstnärer möjlighet att visa upp sig inför en internationell publik. Samtidigt får vinnaren av Elitloppet ett unikt pris. Årets pris ska tillverkas i brons och bidragen ska baseras på ordet ”fart”. Bolt Design Award tog sin början inför Elitloppet ’07 då Jon Eliasson, erkänd formgivare och inredare, designade 2007 års trofé. Tanken föddes då att utveckla detta koncept och erbjuda en tävling till världens formgivare. Stefan Lundborg, Solvallas VD, säger följande ”Ambitionen med Bolt Design Award är att skapa en symbios mellan sport, konst och näringsliv. Det känns jättespännande att kunna presentera ett nytt, unikt pris till Elitloppet varje år och samtidigt erbjuda designers en pressbevakning från hela världen som få evenemang i Sverige kan mäta sig med. Årets bidrag har varit många och urvalsprocessen har varit svår och det har varit extra kul att se att så många bidrag från olika delar av världen.” Tre finalister är utvalda av tävlingens jury, vilken består av Margareta Wallenius-Kleberg, Ordförande Stockholms Travsällskap; Ivar Björkman, Rektor Konstfack; Torsten Jurell, Konstnär och Jon Eliasson, Designer. De tre formgivarna, vars verk har gått vidare till final är Stina Appel, Joakim Persson och Magdalena Nilsson. De tre finalisterna kommer att närvara vid Elitloppshelgen, 23-25 maj 2008. Det vinnande bidraget offentliggörs inför Solvallas publik och press den 24 maj 2008 under V75-tävlingarna dagen innan Elitloppet. Förutom den internationella bevakning som priset ger får dessutom formgivaren till det vinnande bidraget en prissumma på 5000 euro, där del av summan ska användas till ett utvecklande och konstfrämjande syfte. Det vinnande bidraget gjuts av Herman Bergmans konstgjuteri som bl.a. har gjort Milles Poseidon i Göteborg och Milles Gudfader på himmelsbågen i Nacka Strand. För mer information vänligen kontakta: Viktor Francke, Projektledare Bolt Design Award viktor.francke@solvalla.travsport.se, 08-635 90 02